Berekenen van de numerieke apertuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Berekenen van de numerieke apertuur

hello

opgave:

beschouw een optische vezel bestaande uit een kern uit kwarts (brekingsindex 1.457) en een polymeeromhulsel (mantel, brekingsindex 1.409). Bereken de numeriek apertuur van de vezel. de numerieke apertuur is de sinus van de grootste hoek onder de welke een straal de vezel binnentreedt en nog totale inwendige weerkaatsing onder gaat aan het grensvlak kwarts-polymeer.

Ik denk dat de numerieke apertuur gewoon de sinus is van de grenshoek. maar ik in mijn cursus staat er ook genoteerd dat de numerieke apertuur wordt berekent met de formule: wortel(n1² - n2²) wat dus geeft wortel(1.457² - 1.409²) = 0.37.

zou iemand mij dit kunnen uitleggen

met veel dank Mazer

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Dat is een formule voor de NA voor een fiber, als functie van de maximaal toegelaten hoek waarbij je nog totale interne reflectie hebt. Zie hier voor uitleg en afleiding.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

en mag ik deze formule gebruiken om deze oefening hier op te lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Het gaat over een optische vezel dus deze formule is van toepassing. Het lijkt me wel vreemd dat de formule in je cursus gebruikt zou worden voor deze oefening als je die niet gezien hebt...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Ik heb een analoge oefening gezien voor het berekenen van de numerieke aperatuur. ik dacht dat ik deze hier terug mocht gebruiken

Als het deze formule niet is, welke mag ik dan wel gebruiken zodat ik me kan klaarzetten om de oplossing te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Dat kan ik niet weten, want ik weet niet welke formules je gezien hebt! Kijk eens in je cursus, bij het stuk over numerieke apertuur. Maar als het modelantwoord die formule van hierboven gebruikt, moet je die toch wel ergens gezien hebben, lijkt me...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

wij ebben nuggabollen gezien van numerieke aperatuur juist 1 oefeningen en daar hebben we gebruik gemaakt van die formule.

edit: kben naar alle lessen geweest

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Dan zou ik die formule onthouden en gebruiken bij dit soort oefeningen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

die vraag vanboven, was ne examenvraag van vorige jaren, dus eigenlijk grote kans da ie ook zoiets kan vragen bij mij. ik wil gewoon graag weten met welke formule je deze moet oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

Die formule klopt in elk geval voor de NA van een fiber en als die dan ook nog eens in je cursus gebruikt wordt (blijkbaar), dan lijkt het me duidelijk dat je die formule mag (moet) gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

ah k, maar fiber = vezel? en optische vezel = vezel = fiber ofniet? waarom zeg je dan dat ik de formule niet mocht gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

(Optical) fiber of (optische) vezel ja. Waar zei ik dat je die formule niet mocht gebruiken? :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 67

Re: Berekenen van de numerieke apertuur

kweet niet, maar tklonk alsof er een andere was om het te berekenen :eusa_whistle:

merci

Reageer