Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een microscoop aangeschaft en ben nog enig sinds nieuw op dit gebied.

Nu wil ik voor het maken van preparaten een Joodoplossing gebruiken

om het expiriment wat ik op het net ( http://www.thuisexperimenteren.nl/science/.../wangcellen.htm ) gevonden heb.

Echter welke Joodoplossing kan ik hier het beste voor gebruiken?

Nu heb ik even snel naar het flesje Jodium gekeken in de medicijnkast, maar daar zit de stof Providon-Jood in. Tevens lukt het me hier ook niet echt mee om goede details te krijgen met deze oplossing.

De plaatselijke appotheek bied de volgende producten aan:

* Jodium (zelfzorg) ( Jodium en natriumjodide )

* Jodiumdruppels FNA (Jodium en kaliumjodide ) Alleen op recept

* Jood Spiritueuze Oplossing (zelfzorg) (Jodium en natriumjodide)

* Joodoplossing 2% (zelfzorg) (Jodium en natriumjodide)

* Joodoplossing FNA 1% (zelfzorg) (Jodium en natriumjodide)

De bedoeling is zegmaar dat ik gewoon netjes een simpele cel in beeld kan krijgen, maar tot nog toe lukt dat niet helemaal goed.

Ik maak gebruik van een Leitz microscoop die 40x, 100x , 400x en 1000x (oi) kan vergroten. Zou opzich toch wel mogelijk moeten zijn lijkt me?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

mijn naslagwerken zeggen mij:
Met maken van ee preparaat:

Breng een druppel water aan op een voorwerpglas of een objectglas;

Neem met een pncet een dun vlieje van het materiaal dat je wilt onderzoeken of schraap wat cellen van het te onderzoeken materiaal;

Leg het vliesje of het schraapsel in de druppel water; zorg ervoor dat een vliesje zo gestrekt mogelijk komt te liggen;

Pak een schoon dekglas en laat het voorzichtig onder een hoek van 45o over het materiaal zakken; zorg ervoor dater geen luchtbellen onder komen;

Zuig het teveel aan water voorzichtig weg met een filtreerpapiertje.
In het specifieke geval van wangslijmvlies raad ik je echter aan om wat wangschraapsel op een objectglaasje uit te strijken. Hierna leg je er een druppel methyleenblauw op. Hierna bedek je het met een dekglaasje en zuig je alle overbodige vloeistof weg met een stukje keukenrol.

Nu blijft voor jou nog steeds de vraag hoe je aan methyleenblauw komt.

Daarom raad ik je aan om op de site van hekserij te kijken. Hier staat methyleenblauw te koop (2 gram voor 1.50 euro)

Wel moet je dit methyleenblauw nog even oplossen in water. Ik raad je een concentratie van 1% aan. DWZ met 1.50 gram methyleenblauw kan je 150 ml oplossing maken.

Tevens is methyleenblauw bij de vijverspeciaalzaak te koop. Daar is het echter nog maar de vraag of ze een 1% of hogere oplossing te koop hebben. Echter proberen kan je het altijd.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Wouter, bedankt voor je reactie!

Ik zit nog een beetje te dubben wat ik precies zal kopen. Opzich kan ik Methyleenblauw bestellen bij de hekserij (is dit een betrouwbare zaak?).

Ik had ook eventjes gekeken of ze een joodoplossing verkochten, ze verkochten wel Joodtinctuur Jodiumtinctuur bestaat uit: Jodium (2%) Ethanol (> 90%) Water Natriumjodide of kaliumjodide

De Joodoplossing die bij microscopie gebriukt word, waar bestaat die uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Ik raad je toch echt aan om bij hekserij iets te bestellen (of naar een visspeciaalzaak te gaan). hekserij is een zeer betrouwbare leverancier. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

(Janmeut volgens mij ook niet. Door hem heb ik dat adres gevonden)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Wouter_Masselink schreef:Ik raad je toch echt aan om bij hekserij iets te bestellen (of naar een visspeciaalzaak te gaan). hekserij is een zeer betrouwbare leverancier. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

(Janmeut volgens mij ook niet. Door hem heb ik dat adres gevonden)
Ok.. Ga ik daar eens kijken..

Maar zal ik daar Methylblauw bestellen of een soort Joodoplossing (Waarvan ik nog steeds niet exact weet waaruit dit bestaat) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Joodtinctuur zal voor zover ik weet ook wel kunnen werken. Persoonlijk zou ik gaan voor methyleenblauw
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

De diverse kleurstoffen voor de microscopie zijn als regel redelijk tot zeer specifiek. Als je met jood wilt kleuren kan je het beste jodiumtinctuur of een jodium/jodide oplossing gebruiken. Jodium in povidon zijn voor dit doel minder geschikt.

Methyleenblauw is een heel andere kleurstof!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 8

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

JanMeut schreef:De diverse kleurstoffen voor de microscopie zijn als regel redelijk tot zeer specifiek. Als je met jood wilt kleuren kan je het beste jodiumtinctuur of een jodium/jodide oplossing gebruiken. Jodium in povidon zijn voor dit doel minder geschikt.

Methyleenblauw is een heel andere kleurstof!
Ah.. zit jij ook op dit forum.. :shock:

Nouja.. je hebt in iedergeval mail..

Berichten: 8

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

JanMeut schreef:De diverse kleurstoffen voor de microscopie zijn als regel redelijk tot zeer specifiek. Als je met jood wilt kleuren kan je het beste jodiumtinctuur of een jodium/jodide oplossing gebruiken. Jodium in povidon zijn voor dit doel minder geschikt.

Methyleenblauw is een heel andere kleurstof!
De Methyleenblauw die je gestuurd had werkt trouwens prima!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Altijd fijn om te horen dat mensen hulp hebben gehad aan dit forum.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Joodoplossing voor microscoop preparaten?

Ik werk op een school, wij gebruiken voor dat practicum Methyleenblauw.

Jood oplossing werkt minder goed voor dit practicum, omdat de zetmeel in cellen dan kleurt.

Jood oplossing maken:

voor 1 liter:

3 gram Jood

6 gram KaliumJodide

Los de 6 gram KI op in 200 ml water, voeg de Jood toe en vul aan tot 1000ml.

Nadeel van Jood is dat het heeeeeel lang duurt voor het oplost.

Je kunt ook Eosine gebruiken:

1 gram eosine oplossen en aanvullen tot 100 ml water voor weefsels

1 gram eosine oplossen en aanvullen tot 100 ml (70%) alcohol voor dode weefsels

Methyleen blauw voor levende weefsels en kern kleuring:

1 gr methyleenblauw, 0,6 gr NaCl oplossen en aanvullen tot 100 ml.

Dood weefsel en kernkleuring:

0,3 g methyleenblauw, 30 ml alcohol (95%), 100 ml water mengen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten Wim-Jaap

Reageer