Driehoeksvakwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

Driehoeksvakwerk

Een neuvillelliger rust op een scharnier in A en is door middel van een tuikabel ondersteund. De mazen van het vakwerk zijn gelijkzijdige driehoeken met kantlengte a; de tui vormt een hoek van 30° met de horizontale. Het ankerpunt B bevindt zich op de verticale door A.

De ligger wordt belast met drie even grote krachten F = 50 kN.

Afbeelding

Hoe kan je hier enkel en alleen de normaalkracht in de aangeduide staaf en in de tui bepalen zonder gebruik van invloedslijnen?

Voor alle duidelijkheid: dit moet lukken zonder de waarden van de reacties en normaalkrachten in andere staven te bepalen.

Ik vermoed een combinatie van knoopevenwicht en snede van Ritter,

maar ik vind alleszins de juiste combinatie niet..

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driehoeksvakwerk

Momentenevenwicht rond A geeft kracht in tuikabel. Snede maken door het vakwerk waar je staaf nodig hebt => 3 onbekenden, 3 vergelijkingen en klaar is kees. Tenzij de eerste stap niet mocht :eusa_whistle:
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 117

Re: Driehoeksvakwerk

Momentenevenwicht rond A geeft kracht in tuikabel. Snede maken door het vakwerk waar je staaf nodig hebt => 3 onbekenden, 3 vergelijkingen en klaar is kees. Tenzij de eerste stap niet mocht :eusa_whistle:
Ahja.. ](*,)

Die moest ik gezien hebben, dju toch!

Alweer bedankt jhnbk!

PS: ik denk dat die eerste stap wel mag, aangezien je het kan beschouwen als snede door de tui hé, dan bepaal je de reactiekracht zogezegd niet.

/EDIT:

Oja, "kantlengte", is dat de lengte van een been?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driehoeksvakwerk

Alweer bedankt jhnbk!
Graag gedaan!
PS: ik denk dat die eerste stap wel mag, aangezien je het kan beschouwen als snede door de tui hé, dan bepaal je de reactiekracht zogezegd niet.
Inderdaad; maar eigenlijk is het een reactiekracht :eusa_whistle:
Oja, "kantlengte", is dat de lengte van een been?
Geen idee wat dat moge wezen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 117

Re: Driehoeksvakwerk

Bestaan er ergens regeltjes om snel nulstaven te zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driehoeksvakwerk

Eigenlijk niet. Dit is meestal intuïtief.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer