Systematic opdrachten syllabus havo4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

Systematic opdrachten syllabus havo4

hey,

ik moet online op systematic (op deze site de 2de:)

http://home.planet.nl/~slui0262/bovenbouw/...s/downloads.htm

wat opdrachten maken en het is heel belangrijk, ik heb veel gezocht maar ik kwam nergens op uitleg en antwoorden en ik kom er zelf niet uit dus ik hoop dat er iemand kan helpen en als het al ergens staat de link sturen

dit zijn de opdrachten:

1 Flatverlichting

Op de galerijen van een flatgebouw gaan 's avonds de lichten aan. Dat moet een

kwartier na zonsondergang gebeuren. Omdat dit niet makkelijk is vast te stellen, moet

je naar de lichtsterkte kijken. Als die onder een bepaalde waarde zakt, moet na 6

seconden het licht aangaan.

Houd er bij je ontwerp rekening mee, dat je een echte lamp (6 V, 0,3 W) moet

schakelen.

(opdrachten 2-6 geknipt en retour gezonden, moderator Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

Dag Storybook, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Kom voor oefening 1 eens alvast met je eigen aanpak van zoiets. Dan kunnen we zien waar je probleem zit, en je daar doorheen helpen zodat je de rest ook kunt oplossen. Dit heet niet voor niks "systematic". Er zit namelijk systeem in. Eens dat je dat doorhebt gaat het veelal vanzelf.
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

ik had inderdaad al wel iets

maar ik weet niet hoe ik dat hier in kan openen want het werkt niet....

o heb het al gevonden

nr.1 is niet helemaal goed weet niet wat er fout is

nr.2 kwam ik echt totaal niet uit

nr.3 heb ik beetje

de rest snapte ik echt niet ik hoop dat jullie kunnen helpen anders vind ik het jammer

waarom mag ik bestanden niet uploaden?

ik heb 2 plaatjes maar kan niet uploaden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

de rest snapte ik echt niet ik hoop dat jullie kunnen helpen anders vind ik het jammer
Dat betekent waarschijnlijk dat je het systeem in deze dingen niet snapt, gewoon beetje bij beetje opbouwen.

Laat die nummer 1 maar eens zien. De rest kan daarna een voor een.
waarom mag ik bestanden niet uploaden?
hangt er van af wat voor bestanden. Als het om afbeeldingen gaat:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=25

maak ze niet groter dan nodig (liefst niet groter dan 600 x 450) en bij voorkeur GIF voor dit soort werk.

Andere bestanden: Mogelijk te groot??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

nu lukt het wel 1ste en 3de zitten er bij

(afbeelding voor vraag 3 verwijderd aangezien ik die al uit je startpost geknipt had, JvdV. Nogmaals, één probleem gelijk graag)
flatverlichting.GIF
flatverlichting.GIF (4.51 KiB) 526 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

mogelijk probleem 1
Houd er bij je ontwerp rekening mee, dat je een echte lamp (6 V, 0,3 W) moet

schakelen.
ik denk dus dat je je logische schakeling een relais zult moeten laten bedienen, en dat relais de lamp moeten laten aan-en uitdoen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

dat kan wel kloppen ja even kijken of het dan werkt

dan gaat het relais niet aan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

absoluut probleem 2:

de bovenste ingang van de geheugencel is de set: hierheen stuur je het signaal dat je wil onthouden

de onderste ingang van de geheugencel is de reset: Wat je hier dus doet is je pulsenteller na 6 seconden het geheugensignaal laten resetten. Einde oefening.

Algeheel probleem: wie/wat zet die pulsenteller aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

ik begin er steeds minder van te snappen

de lichtsensor moet naar een invertor omdat het licht minder word maar er moet juist een hogere voltage

dat snap ik nog maar wat het aan moet zetten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

In het algemeen: deze schakeling is niet logisch opgebouwd.

Splits je opdracht uit in delen.

Begin eens met je hoofdeis: licht daalt onder een zeker niveau ==> lamp gaat aan. Niet meer, niet minder.

Er wordt niet gevraagd het licht weer uit te doen zodra het lichtniveau weer stijgt, maar wat heb je aan galerijverlichting die níet zo werkt.

op zich is dát simpel: sensor-comparator-relais-lamp (zie je dat in deze keten totaal geen geheugen zit? en dat dus je geheugencel blijkbaar helemaal verkeerd staat?)

Oeps, de lamp gaat branden als het lichtniveau bóven een bepaald nioveau komt. Nah, invertor inbouwen.

Dan komt er nog slechts één bijkomende eis: het licht mag pas na 6 seconden aangaan,

Nu moet je dus op een logische plaats je eerste schakeling openmaken, en daar een pulsenteller inbouwen.

en we mogen aannemen dat het daarna aan moet blijven.

Dan zou het ook nog leuk zijn als de lamp ná die 6 seconden ook blééf branden.

Waar maak je nu je schakeling open om die geheugencel in te bouwen?

Tenslotte: hoe krijgen we nu heel de zaak weer uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

op zich is dát simpel: sensor-comparator-relais-lamp (zie je dat in deze keten totaal geen geheugen zit? en dat dus je geheugencel blijkbaar helemaal verkeerd staat?)

moet daar niet nog een invertor tussen dan???

en hoe maak je een schakeling openmaken dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

moet daar niet nog een invertor tussen dan???
Daar kom je vanzelf achter, want je gaat na elke aanpasing gewoon testen of het bnog doet wat jij verwacht. Zo zal hij inderdaad andersom werken.
en hoe maak je een schakeling openmaken dan?
rechtse klik op de draad tussen de twee componenten waartussen je wil openen.

dus na je comparator klik je op een draad, schuift er een invertor tussen, maakt weer verbindingen, en testen maar.....

Ik kom er trouwens achter dat in dit programma geen verbindingen met het relais te maken zijn. Maar in de realisconponent zit al een lampje ingebouwd, dat dan maar als jouw "echte" lamp moet fungeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

ik weet niet of je dit wil doen:

1tje voor me maken en uitleg geven dan probeer ik de rest zelf en zet ze heir op?

en als ik dan nog echt iets niet snap vraag ik het

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Systematic opdrachten syllabus havo4

We kunnen beter deze stap voor stap bouwen.

Dit hebben we nu:
STORYBOOK1.gif
STORYBOOK1.gif (2.84 KiB) 520 keer bekeken
En dat werkt. (alleen krijg ik die lichtsensor nog niet aan, ik ken dit programma neit en kan de handleiding van de componenten niet vinden, in deze trial gebruik ik dus zolang een variabele spanningsbron)

Het wordt donker: lamp bij relais gaat aan

Het wordt weer licht: lamp bij relais gaat weer uit.

Joepie. :eusa_whistle:

Next step: de lamp mag pas aan 6 seconden nádat het lichtniveau tot de drempelwaarde zakte. Met welk draadje, a, b of c zou ik die pulsenteller kunnen starten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer