Coin Pusher

Moderators: jkien, Xilvo

Coin Pusher

Hallo.. Ik heb een vraag.. Ik wil graag een coin-pusher bouwen (zo een van op de kermis. Nu is het probleem dat ik niet weet hoe ik het mechaniekje moet maken dat de schuiver naar voor en naar achter gaat. Hij moet 2 seconden naar voor en dan weer trug en weer naar voor etc... Hoe kan ik dit laten functioneren en hoe kan dit in samenwerking met een stopcontact?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Coin Pusher

Ik zou een servomotor gebruiken, dit wordt volgens mij ook gebruikt bij automatische deuren van supermarkten en bij ruiterwissers van auto's

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Coin Pusher

Yellowcarded,

Een coin pucher is gemakkelijk te bouwen door één centrale electrische motor, die via een reductiekast tandwielen aandrijft die uiteindelijk de schuivertjes op de gewenste snelheid laten bewegen. De heen-en-weer gaande beweging van de schuivertjes wordt gewoon gerealiseerd middels een excentriek op het traagste tandwiel.

Ga je meerdere niveau's inbouwen?

Ga je werken met aparte alternerend naar voor en naar achter bewegende schuifbeentjes of met van die niveau's die volledig heen en weer bewegen?

Berichten: 2.746

Re: Coin Pusher

gewoon een motor, met daarop een staaf(niet in de lengte) daaraan een scharnier, en nog een staaf die met een ander scharnier aan de schuifbak is bevestigd[/img]

Re: Coin Pusher

Hallo,

Ik ga een maken met gewoon 2 nivea's... Dus 1 schuiver en een onderlaag... Ik was dus aan een locomotief-mechaniek aant denken... Kan het ook met duurzame energie? Bijvoorbeeld luchtdruk of water ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Coin Pusher

Yellowcarded schreef:Hallo,

Kan het ook met duurzame energie? Bijvoorbeeld luchtdruk of water ofzo?
absoluut, maar daarvoor heb je terug electriciteit nodig: compressor en waterpomp...

een waterrad of windmolen installeren zal iets te omslachtig zijn zeker ?

Berichten: 2.746

Re: Coin Pusher

op stoom dan misschien, maar dan zal je veel meer werk hebben dan met een eenvoudige elektromotor, en het is veel moeilijker, en als je het zelf maakt, heb je waarschijnlijk een lager rendement dan elek-

die stoom kan je dan opwekken met een houtvuurtje bijvoorbeeld

Berichten: 3

Re: Coin Pusher

Een klein windmolentje is misschien nog niet eens zo'n gek idee... Aangezien er toch niet zo veel energie nodig is... Op het dak van de schuur waar ik dat ding ga plaatsen:p Of ik zet m op mn kamer:p

Re: Coin Pusher

filmpje van het mechanisme van de coinpusher "doubledecker"

http://www.melright.com/bryans/photos/ddecker1.mpg

Berichten: 160

Re: Coin Pusher

De dubbeldekker zelf is wel heel leuk. Hoeveel munten gaan erin, en als je het zo doet, zullen alle munten door de gleuf gaan, of is het de bedoeling dat ze helling op worden geduwd naar de gaten? Nog leuker eigenlijk. en hou gaan de nieuwe munten erin????? Wanner ze aan de verkeerde kant vallen gaan ze de gleuf in, pech nog een keer en als ze aan de goede kant vallen is het hopen dat ze in het gaatje vallen? Spannend....

Re: Coin Pusher

bij ons op de kermis stond ook zo'n coin pusher, gelukkig strappen daar aleen domme kampers in met teveel kermis geld.

maar volgends mij kun je zo'n pusher maken met een omgekeert translatiorotatie systeem , dus rotatietranslatie, als je even uitzoekt hoe dat werkt op internet(is niet zo veel werk) dan kun je een electromotor aansluiten op de rotatie kant, en dan heb je een translerend geheel(wat je moet hebben)

Berichten: 3

Re: Coin Pusher

Anonymous schreef:filmpje van het mechanisme van de coinpusher "doubledecker"

http://www.melright.com/bryans/photos/ddecker1.mpg
Bedankt... Hier heb ik wat aan...

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Coin Pusher

Je kan hem ook nog compleet van K'nex maken zoals deze!. :shock:

Het is wat moeilijk te zien hoe dit mechanisme werkt. Maar als ik zo naar het motortje kijk lijkt me dit een "ordinaire" ruitenwisser motortje.

http://www.knex.nl/knex-gallery/detail.php?id=189

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Coin Pusher

Yellowcarded,

Zoals ik eerder al zei,

haal je een motortje van een ruitenwissersysteem, een 12 volt gelijkstroomtransfootje, een aantal meccano tandwieltjes om een reductiekastje te bouwen, en op het eindtantwiel een excentriek..

Da's werkelijk alles wat je moet doen voor je aandrijfmechanisme. De rest, zoals behuizing, lampjes enz... zijn uiteraard allemaal mooi maar hebben niets te zien met de noodzakelijke technische basis...

Ik heb voldoende ervaring in onder andere de miniatuurstoomwereld om je af te raden het allemaal ingewikkelder te maken dan eigenlijk nodig is.

Tenzij je natuurlijk bewust een exotisch aandrijfùmechanisme zou willen bouwen... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Coin Pusher

Trouwens je moet er wel opletten dat als je besluit dit met stangen en schanieren te gaan doen. Dat je er om denkt dat de laatste stang die de bulldozer naar voren en naar achteren beweegt een rechtlijninge beweging "beschrijft" in dan wel het horizontale vlak of vertical vlak, dit laatste is even afhankelijk van de opstelling van het mechansime. Dit met name voor jou "eis" dat er b.v. 2 seconden vertraging moet zitten in het omschakelen van voren en naar achteren bewegen. Dit laatste zou je ook kunnen realiseren met een interval tijd van het motortje. Maar de rechte lijn beschrijving is wel belangrijk anders komt de bulldozer dan wel omhoog of omlaag tijdens de beweging van voor naar achter en visa versa.

Reageer