Springen naar inhoud

equivalentiepunt

• Log in om te kunnen reageren

grietje91

grietje91

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 19:45

Hallo,
kan iemand mij helpen:

Er is een opgave:
200 ml oplossing werd bereid van 100 ml 0.100 molair HCl en 100 ml 0.100 molair azijnzuur

En men vraagt naar de pH ( een schatting ervan) bij het eerste en tweede equivalentiepunt

maar wat bedoelt men hier dan mee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 19:57

Hallo,
kan iemand mij helpen:

Er is een opgave:
200 ml oplossing werd bereid van 100 ml 0.100 molair HCl en 100 ml 0.100 molair azijnzuur

En men vraagt naar de pH ( een schatting ervan) bij het eerste en tweede equivalentiepunt

maar wat bedoelt men hier dan mee?

Ik ken alleen titraties met een enkel equivalentiepunt. Ik neem aan dat ze met het tweede equivalentiepunt het eindpunt bedoelen.

Het equivalentiepunt is het punt waarbij je evenveel mol base hebt toegevoegd als dat er zuur aanwezig was. Kleine waarschuwing voor een fout die veel wordt gemaakt: dit punt ligt niet altijd op pH = 7.

Het eindpunt is het punt in je titratie waarop je de titratie stopt. Je hebt dan x mL reagens (base) toegevoegd en daaruit kun je vervolgens de pH berekenen.

Kun je hiermee verder?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:19

We hebben hier 2 zuren in oplossing, een sterk zuur en een zwak zuur, en dus ook 2 equivalentiepunten. Het eerste EP bereik je als het sterkste van de 2 zuren is omgezet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

grietje91

grietje91

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:19

Ja bedankt :eusa_whistle:

maar ik heb nog 1 vraagje hier omtrent
in mijn notities heb ik geschreven dat HCl reageert met die sterke base( waarmee we titreren) en dat dan het equivalentiepunt lager is dan 7, en dat dan CH3COOH met die sterke base reageert ter vorming van CH3COO- en H30+ dus hieruit kunnen we zien dat bij het equivalentiepunt de pH sowieso hoger is dan 7 omdat er een base wordt gevormd.
misschien bedoelen ze hiermee de twee equivalentiepunten? Dus 2 titraties in 1 oplossing?

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 22:01

We hebben hier 2 zuren in oplossing, een sterk zuur en een zwak zuur, en dus ook 2 equivalentiepunten. Het eerste EP bereik je als het sterkste van de 2 zuren is omgezet.

O, ja. Logisch.

in mijn notities heb ik geschreven dat HCl reageert met die sterke base( waarmee we titreren) en dat dan het equivalentiepunt lager is dan 7

Ja, dat klopt. Omdat je het azijnzuur nog in oplossing hebt zal de pH onder 7 liggen.

en dat dan CH3COOH met die sterke base reageert ter vorming van CH3COO- en H30+

Oja? Ik denk dat je je hebt vergist.

CH3COOH + OH- LaTeX CH3COO- + H2O

Doe nu eens een uitspraak over de pH in het tweede equivalentiepunt.
  • pH = 7
  • pH < 7
  • pH > 7

grietje91

grietje91

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 22:26

groter dan 7 want er wordt een base gevormd :eusa_whistle: en indd sorry was even verward ](*,) maar k weet dat de reactie indd zo loopt ;) visueel lukt het nog niet zo goed, maar met pen en papier zie ik dat allemaal beter ;) hihi

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 23:19

groter dan 7 want er wordt een base gevormd :eusa_whistle:

Klopt ](*,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures