Centrale kern dunwandige profielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

Centrale kern dunwandige profielen

De centrale kern van een volle doorsnede bekom je (bv bij rechthoekige doorsnede) door de neutrale lijn te laten samenvallen met de verschillende zijde van het profiel en zo de excentriciteiten met die stand te doen corresponderen.

Maar wat als de doorsnede hol is?

Is er trouwens ergens een lijst te vinden met standaardgevallen?

Dank!

Berichten: 4.502

Re: Centrale kern dunwandige profielen

Wat een gecompliceerde vraagstelling voor een simpel onderwerp.

Als je het centrum (middelpunt) van een rechthoek wilt bepalen, moet de middens van de zijkanten met elkaar verbinden en die van de onder-en bovenkant.De kruising ervan is het centrum,wat moeilijk is dat toch om te vragen als ik het onderwerp goed begrijp!

Je kunt het middelpunt van een cirkel vinden als je een passer zou gebruiken en via Cad in een matrix stoppen en de omsluitende getallen bekijken en de helft van de minimum en max.waarden nemen van zowel het horiz.als het vert.deel.

De bovengenoemde rechthoek kun je ook in een matrix bewerken.

Berichten: 117

Re: Centrale kern dunwandige profielen

?

Ik heb het over de centrale kern, niet het middelpunt :eusa_whistle:

Berichten: 150

Re: Centrale kern dunwandige profielen

oktagon, dmx heeft het niet over het zwaartepunt, maar over de centrale kern. De centrale kern is overigens dat deel van de doorsnede waarvoor geldt dat als een normaalkracht N aangrijpt in die zone, dat de resulterende spanningen in het materiaal dan hetzelfde teken hebben als je kracht. Dat wil dus zeggen dat bij een trek- of drukkracht in de centrale kern, er enkel trek- en drukspanningen zullen ontstaan in de doorsnede.

De centrale kern zal in dit geval een lijnstukje zijn. dmx, tracht eens dezelfde methode toe te passen op zo'n dunwandig profiel als voor een gewoon profiel.

[edit]

dmx was me dus voor bij de uitleg

[/edit]

Berichten: 117

Re: Centrale kern dunwandige profielen

De centrale kern zal in dit geval een lijnstukje zijn. dmx, tracht eens dezelfde methode toe te passen op zo'n dunwandig profiel als voor een gewoon profiel.
Laten samenvallen met buiten- én binnenomtrek?

Merci!

Berichten: 150

Re: Centrale kern dunwandige profielen

Enkel buitenomtrek.

En in principe zou die centrale kern eigenlijk moeten gelijk zijn aan de centrale kern van een gelijkwaardig profiel met een volle doorsnede, als je wat verder nadenkt.

Berichten: 4.502

Re: Centrale kern dunwandige profielen

Dus je vond nu toch wel het juiste antwoord;er bestaan ook schema's,ik zal wat voor je opzoeken!
Bijlagen
Kernen_centraal.jpg
Kernen_centraal.jpg (323.62 KiB) 1026 keer bekeken

Reageer