Springen naar inhoud

Maxwelliaanse verdeling in een gas

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 19:46

Hallo,

Ik ben in een boek over kernfysica gestuit op de Maxwelliaanse verdeling in een gas. De verdelingsfunctie luidt als volgt:

LaTeX

N(E) stelt de dichtheid aan deeltjes voor per eenheid van volume en per eenheid van energie. E stelt de energie van de deeltjes voor. Dus N(E).dE is het aantal deeltjes per eenheid van volume die een energie hebben gelegen tussen E en E+dE. N is het totaal aantal deeltjes per eenheid van volume. k is de Boltzmannconstante en T is de absolute temperatuur van het gas.

Ik begrijp niet goed wat de grootheid N(E) betekent. Wat betekent juist per eenheid van energie? En waarom kan ik niet gewoon een energie E invullen in de formule om zo het aantal deeltjes met die energie per eenheid van volume te vinden? Is dit vergelijkbaar met een continue kansverdeling in de statstiek? En zoja,waarom? Een aantal deeltjes is toch iets discreet.

Bedankt

Veranderd door Cerium, 04 januari 2010 - 19:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 januari 2010 - 09:23

Het is inderdaad vergelijkbaar met een continue kansverdeling in de statistiek. Het aantal deeltjes is wel discreet, maar de energie van de deeltjes niet. Omdat deze energie continu is, kun je niet spreken over een aantal deeltjes van een bepaalde energie, maar moet je altijd spreken over een aantal deeltjes binnen een klein energie-interval.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 januari 2010 - 09:34

N(E) = het aantal deeltjes met energie E.
N(E)dE = het aantal deeltjes met energie tussen E en E + dE. Dit wordt in de praktijk toegepast.

Veranderd door thermo1945, 05 januari 2010 - 09:35

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 19:49

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had inderdaad moeten inzien dat de energie niet discreet is. Ik staarde me blind op het aantal deeltjes. Bedankt!

Veranderd door Cerium, 05 januari 2010 - 19:50

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures