Springen naar inhoud

Elektronegatieve waarden

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:17

Hallo,
Ik ben vergeten welke binding je hebt als deltaEN precies 0,4 is( niet boven of onder), is dat dan een polaire of een apolaire binding?

Hieronder heb ik een kort overzicht opgesteld,
Dit leidt tot de volgende vuistregel:
ionogeen: boven 1.7
covalent: beneden 1.7
Binnen deze groep covalenten kun je een indeling maken van:
apolair, bv beneden 0.4
polair , bv boven 0.4 maar beneden 1.7

Hartelijk Bedankt ! :eusa_whistle:

Veranderd door mcfaker123, 04 januari 2010 - 20:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:29

Het is maar een vuistregel. De schaal is een glijdende schaal, en de waarde van 0.4 op die schaal is maar een indicatie. Alleen een EN-verschil van 0 is volledig apolair. Tussen 0 en 0.4 heeft de binding wel iets polairs, maar dat leidt niet tot noemenswaardige effecten. Vanaf ongeveer 0.4 kun je verwachten dat je in sommige moleculen effecten van een polaire binding gaat zien, bijvoorbeeld omdat de stof polair wordt, of omdat de stof op een bepaalde manier in een kristalrooster gaat zitten. Maar die grens is zoals gezegd niet hard, net zomin als de grens van 1.7 (of 1.6) een harde grens is. Bij zo'n verschil mag je er doorgaans vanuit gaan dat het elektronenpaar volledig op 1 van de 2 atomen zit; er is dan dus sprake van ionen. Maar er zullen ook gevallen zijn van een EN-verschil van 1.8 waarbij de binding een covalent karakter heeft, en omgekeerd, EN-verschil van minder dan 1.5 en toch sprake van op zich staande ionen.

Kortom: Als het EN-verschil precies 0.4 is mag je het noemen wat je wil.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:35

dankuwel, maar als je bv een binding tussen C en H hebt, dan is de elektroneg waarde juist 0,4 en als er bv op een examen gevraagd zou worden of dit een apolaire of polaire binding is, hoe antwoord je dan? :eusa_whistle:

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:39

Hallo,
Ik ben vergeten welke binding je hebt als deltaEN precies 0,4 is( niet boven of onder), is dat dan een polaire of een apolaire binding?

Ik ben geen scheikundige, maar dit is volgens mij een kwestie van afspraak (definitie). Op de wikipediapagina gebruiken ze bijvoorbeeld andere grenzen, dus die afspraak is niet eens universeel. Het gaat ook niet "opeens" over van "helemaal het ene" naar "helemaal het andere", de grenzen zijn wat dat betreft ietwat arbitrair. Bovendien is er natuurlijk niet iets zoals "precies 0,4" ](*,) Als er hier gangbare afspraken rond zijn, zullen de scheikundigen wel aanvullen.

Edit: deze reactie komt dus wat laat, ik was even met een ander antwoord bezig toen ik dit nog open had staan :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:46

Edit: deze reactie komt dus wat laat, ik was even met een ander antwoord bezig toen ik dit nog open had staan ](*,)

Helemaal niet laat ;) , op andere forums moet je soms Maanden wachten op een antwoord! :eusa_whistle:

Veranderd door mcfaker123, 04 januari 2010 - 20:46

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:49

dankuwel, maar als je bv een binding tussen C en H hebt, dan is de elektroneg waarde juist 0,4 en als er bv op een examen gevraagd zou worden of dit een apolaire of polaire binding is, hoe antwoord je dan? :eusa_whistle:

Dan kijk je in een fatsoenlijke tabel, waar de waardes met 2 cijfers achter de komma staan, en dan zie je dat het verschil 0.35 is...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2010 - 20:53

Helemaal niet laat ;) , op andere forums moet je soms Maanden wachten op een antwoord! ](*,)

Verborgen inhoud
Gewoonlijk ben ik niet bijster traag, maar ik geef wiskunde voorrang; vandaar :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures