Druk op het oog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Druk op het oog

Hey,

we zijn bezig met een onderzoek naar de valversnelling bij het bungeejumpen. Het is namelijk zo dat bij het bungee jumpen een valversnelling optreed die groter dan 9,81 m/s2 is.

Een van onze deelvragen gaat over de lichamelijk gevolgen van het bungee jumpen. Hierbij treed één klacht regelmatig op, adertjes in de ogen willen dan nog weleens springen waardoor je tijdelijk aan één of twee ogen blind kunt worden. Wij vragen ons af of dit verband houd met de valversnelling die groter is dan g. Het is het mogelijk om de druk te berekenen die nodig is om deze de adertjes (in het oog) te laten springen?

Berichten: 74

Re: Druk op het oog

Volgens mij, gebeurt dit op het punt dat ze weer naar omhoog schiete. Er wordt dan plots veel bloed naar het hoofd gestuwt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Druk op het oog

hoe kan de valversnelling groter dan 9,81m/s2 zijn???
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: Druk op het oog

valversnelling kan niet groter worden dan 9,81m/s2 dat is namelijk een asymptoot. bovendien heb je ook nog te maken met de wrijvingskracht.

ze schieten ook niet naar boven, de cameraman valt nog steeds naar beneden en de andere parachutisten gaan veel zachter. Op dat moment kunnen ze wel een vertraging hebben die groter is dan 9,81m/s2

Berichten: 74

Re: Druk op het oog

riknijhuis schreef:valversnelling kan niet groter worden dan 9,81m/s2 dat is namelijk een asymptoot. bovendien heb je ook nog te maken met de wrijvingskracht.

ze schieten ook niet naar boven, de cameraman valt nog steeds naar beneden en de andere parachutisten gaan veel zachter. Op dat moment kunnen ze wel een vertraging hebben die groter is dan 9,81m/s2
We hebben het hier niet over parachute springen hé, maar over bungeespringen... :wink:

Berichten: 12

Re: Druk op het oog

Haha wat stom van me. Maar dat maakt bijna niets uit voor mijn post. Ze hebben te maken met een vertraging die groter is dan 9,81m/s2. Ik denk niet dat hun versnelling omhoog groter is dan 9,81m/s2.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Druk op het oog

volgens mij komt het inderdaad door de traagheid van het bloed, dat op je ogen en op je hoofd drukt!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Druk op het oog

bij bungeejumpen treedt een appart verschinsel op. Kinetische energie van het deel van het touw dat in rust komt, wordt overgedragen aan het nog bewegende deel. Zodoende krijgt hij extra energie; grotere snelheid; hogere valversnelling :shock:

Reageer