Springen naar inhoud

Fenotypische haplogroepen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

IMANU

IMANU

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 16:46

ik heb recentelijk geleerd dat het menselijk ras gemigreerd is in verschillende groepen over de wereld, en zijn in het uiterlijk van mensen nog deze haplogroepen terug te zien?

zou je kunnen zeggen dat iemand een neus heeft die bij een bepaalde groep hoort, of dat iemands formaat van zijn handen ergens bij hoort?

het is voor een onderzoek naar de volksverhuizingen in europa. ik doe op bepaalde locaties waar de bevolking etnisch nog steeds vrij gepolariseerd is gebleven om te kijken wat er verschilt en hetzelfde is tussen hen.

het zou fijn zijn als iemand me kon helpen, want met alleen de namen van de haplogroepen kom ik niet ver. ik wil de uiterlijke kenmerken van de groepen kennen.

danku!
imanu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 18:18

ik heb recentelijk geleerd dat het menselijk ras gemigreerd is in verschillende groepen over de wereld, en zijn in het uiterlijk van mensen nog deze haplogroepen terug te zien?

zou je kunnen zeggen dat iemand een neus heeft die bij een bepaalde groep hoort, of dat iemands formaat van zijn handen ergens bij hoort?

het is voor een onderzoek naar de volksverhuizingen in europa. ik doe op bepaalde locaties waar de bevolking etnisch nog steeds vrij gepolariseerd is gebleven om te kijken wat er verschilt en hetzelfde is tussen hen.

het zou fijn zijn als iemand me kon helpen, want met alleen de namen van de haplogroepen kom ik niet ver. ik wil de uiterlijke kenmerken van de groepen kennen.

danku!
imanu

Fenotypische kenmerken worden voornamelijk door genen in het autosomale DNA bepaald, en met haplogroepen die een beeld geven van hoe mensen zich van vader op zoon of van moeder op kind over de wereld hebben verspreid gaat over het Y-chromosomale DNA en het Mitochondrale DNA. Die haplogroepen hebben dus niet per se met het uiterlijk te maken.

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 19:29

Nog een aanvulling:

Je kan geen uiterlijke kenmerken aan die haplogroepen verbinden.

Om een voorbeeld te geven vanuit de Y-chromosomale haplogroepen:

In Nederland behoort grofweg 60% van de mannen tot een subgroep van haplogroep R en grofweg 30% tot een subgroep van haplogroep I. Mannen die misschien heel erg op elkaar lijken omdat ze via andere lijnen dan de rechte mannelijke afstamming van vader op zoon in de laatste duizend jaar heel veel voorouders hebben gedeeld wat overeenkomsten in het autosomale DNA heeft gegeven.

Maar wat betreft die rechte mannelijke afstamming van vader op zoon (waar het met dat Y-chromosomale dna over gaat) hebben die Nederlandse mannen met haplogroep R misschien recenter een gemeenschappelijke voorvader met een papua uit Nieuw Guinea of een chinees uit Being of iemand uit Kameroen dan met die Nederlandse buurman die tot haplogroep I behoort.

Veranderd door barthol, 06 januari 2010 - 19:44

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 14:48

Ik wil toch nog weer een kleine opmerking maken over dat Y-chromosoom.
Reden ervoor is dat er nieuwe publicatie in "nature" is geweest door Jennifer Hughes en haar team. Het gaat over de complete "sequencing" van het Y-chromosoom van zowel de mens als de chimpansee. De resultaten zijn op z'n minst opzienbarend. Het chromosoom verschilt tussen de beide soorten maar liefst meer dan 30%. Veel meer dan de rest van het DNA en vooral veel meer dan het X chromosoom. Het Y chromosoom is het chromosoom wat het snelste evolueert.

Tussen alle publicaties als reactie op het artikel is er ook de leuke reactie van "John Hawks" op zijn weblog.
Unbelievable Y chromosome differences between humans and chimpanzees

Daarin stelt hij o.a. ook een vraag wat de resultaten zeggen over de fenotypische evolutie van Mens en chimpansee. Hij geeft 3 speculatieve opties.
1. Nothing
2. Massive changes in gene regulation
3. Hitchhiking

Die optie 2 is wel van belang voor deze discussie, maar het is slechts een veronderstelde mogelijkheid tussen andere mogelijkheden. Een gedachtenspel. We weten nog niet zoveel wat het Y-chromosoom voor een invloeden heeft. Onderzoek daarvan blijft boeiend.

Maar wat wel blijft staan is dat het Y-chromosoom met zo'n gering aantal genen verder maar een kleine invloed heeft bij overerving. Dat de meeste genen beinvloed worden door alle voorouders en dat kleine aantal van het Y-chromosoom slechts door de stamlijn. Dat ook de genen waarvan bekend is dat ze invloed uitoefenen op het uiterlijk, genen zijn op andere chromosomen dan dat Y-chromosoom.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2010 - 15:52

Mocht het Y chromosoom inderdaad een dusdanig grote rol spelen in het tot stand komen van de verschillen tussen mens en chimpansee, dan moeten we dus aannemen dat het Y chromosoom veel invloed heeft buiten zijn eigen chromosoom. Mocht het Y chromosoom op zich zelf staan dan zou er namelijk een groter verschil tussen vrouw en chimpansee dan tussen man en chimpansee zitten.
"Meep meep meep." Beaker

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 22:29

Mocht het Y chromosoom inderdaad een dusdanig grote rol spelen in het tot stand komen van de verschillen tussen mens en chimpansee, dan moeten we dus aannemen dat het Y chromosoom veel invloed heeft buiten zijn eigen chromosoom.

Dat lijkt me een logische conclusie. Echter, hoe dat in zijn werk gaat... waarschijnlijk via de productie van sperma, daar kan ik zelf niet zoveel over zeggen. Slechts het debat en toekomstige publicaties over het onderwerp blijven volgen. Alles is nog heel erg speculatief.

Mocht het Y chromosoom op zich zelf staan dan zou er namelijk een groter verschil tussen vrouw en chimpansee dan tussen man en chimpansee zitten.

Even kijken of ik je kan volgen... Het is het X chromosoom wat opmerkelijk veel overeenkomsten vertoont, en het Y chromosoom wat opmerkelijk verschilt, bedoel je het niet andersom? En is het wel juist om het op die manier te formuleren?

Ik lees zo her en der al wat formuleringen waar ik zo m'n bedenkingen bij heb. Vooral de kop van het artikel op Nu.nl 'Mannelijk DNA blijkt meest ontwikkeld' vind ik storend, mensen op het verkeerde been zettend.

Ik quote even uit het artikel in de NewYorkTimes

ďIt is now clear that the Y chromosome is by far the most rapidly evolving part of the human and chimp genomes.Ē

This does not mean that men are evolving faster than women, given that the two belong to the same species, but it could be that the Yís rate of change drives or influences the evolution of the rest of the human genome in ways that now need to be assessed. It would be ďhard to imagine that these dramatic changes in the Y donít have broader consequences,Ē Dr. Page said.

Andrew Clark, a geneticist who works on the Y chromosome at Cornell University, said the Yís fast turnover of DNA could effect the activity of genes throughout the genome, because just such an effect has been detected in laboratory fruit flies.

Voor de geÔnteresseerden wat links naar diverse artikelen (met de oorspronkelijke publicatie bovenaan):

(Nature) Chimpanzee and human Y chromosomes are remarkably divergent in structure and gene content

(MIT-News) Y chromosomes evolving rapidly

(ScienceNow) Y Chromosome Evolving Rapidly

(ScienceDaily) Chimp and Human Y Chromosomes Evolving Faster Than Expected

(NYTimes) Male Chromosome May Evolve Fastest

(TimesOnline) Why the Y chromosome is a hotbed for evolution

(TGDaily) Y chromosome not stagnating, men not idiots

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2010 - 22:36

Crap, ik bedoelde het inderdaad andersom.

Dat uitspraken in de media betreffende onderzoek vaak niet goed de waarheid weergeven is op zich niks nieuws. Zeker een interessant onderwerp, iets om te blijven volgen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures