Zuren en basen, reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Zuren en basen, reacties

Hallo,

Ik heb twee vragen over zuren en basen:

1. CO32- is een base en in een oplossing reageert het met water.

CO32- + H2O <-> HCO3- + OH-

Maar waarom neemt CO32- niet 2 H protonen op?

Dan zou je krijgen:

CO32- + 2.H2O <-> H2CO3 + 2.OH-

En vraag 2:

Is het zo dat de zuurrestionen hele(!) zwakke basen zijn?

Bedankt alvast, voor de moeite!!

Berichten: 3

Re: Zuren en basen, reacties

CO32- kan inderdaad 2 protonen opnemen en reageren tot H2CO3, de reactie kan gewoonweg gesplitst worden in twee deelreacties, waarvan jouw reactie de eerste is.

En over de zuurrestionen (of anders gezegd: geconjugeerde basen):

de regel stelt dat hoe sterker het zuur is, hoe zwakker zijn geconjugeerde base is, en omgekeerd: hoe sterker de base hoe zwakker zijn geconjugeerd zuur. Er is dus een evenwicht tussen de sterktes van base/zuur.

Zo is bijvoorbeeld de geconjugeerde base van het sterke zuur HCl (Cl- dus) zeer zwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zuren en basen, reacties

moniquesck schreef:Hallo,

Ik heb twee vragen over zuren en basen:

1. CO32- is een base en in een oplossing reageert het met water.

CO32- + H2O <-> HCO3- + OH-

Maar waarom neemt CO32- niet 2 H protonen op?

Dan zou je krijgen:

CO32- + 2.H2O <-> H2CO3 + 2.OH-
Als gevolg van de eerste evenwichtsstap komt OH- vrij. In een omgeving waar OH- aanwezig is, zal de drijvende kracht om nóg meer OH- te vormen niet groot zijn. Nu is die neiging van CO32- als niet groot - het is immers een zwakke base, de neiging van HCO3- is nog kleiner, en al helemaal niet in een omgeving waar tengevolge van het genoemde evenwicht al OH- aanwezig is. De hoeveelheid "H2CO3" (dat overigens splitst in CO2 en H2O is daardoor bijzonder klein, en moet verwaarloosd worden. In een oplossing van Na2CO3 kom je Na+ ionen tegen, CO32- ionen en een klein gedeelte HCO3- ionen en OH-. Opgelost Co2 ten gevolge van de tweede stap hoegenaamd niet.

Het is wel zo dat deze stof 2 keer met H+ kan reageren. De volgende reactie treedt dus wel op - mits er voldoende H+ aanwezig is, bijvoorbeeld in het geval een Na2CO3-oplossing wordt toegevoegd aan een overmaat van een sterker zuur dan "H2CO3.

CO32- + 2 H+ -> CO2 + H2O
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Zuren en basen, reacties

Hallo Marko,

Ik weet niet zeker of het per ongeluk een structuurfout in de zin is, of het ligt aan mij, maar ik snap de volgende zin niet:

'Nu is die neiging van CO32- als niet groot - het is immers een zwakke base, de neiging van HCO3- is nog kleiner..'

Wat is nu de neiging van Co3,2- (sorry dat ik niet superscript gebruik,)

Groeten! en bedankt:)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zuren en basen, reacties

sorry, typfoutje. Het moest zijn "al niet groot". De neiging van CO32- om een proton op te nemen is niet groot. Het is een zwakke base, en bij oplossen in water zal het voornamelijk als CO32- in oplossing blijven. Slechts een klein deel onttrekt een proton aan H2O.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer