Regeling van glycogeenfosforylase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Regeling van glycogeenfosforylase

Een examenvraag die ik mogelijk op mijn examen medische biochemie kan krijgen, is de volgende:
Ischemische weefsels vertonen een verhoogde glycolitische activiteit. Als bron hiervoor wordt vooral het lokaal opgeslagen glycogeen gebruikt. Deze respons is het gevolg van de activatie van het glycogeenfosforylase door:
  1. ATP
  2. AMP
  3. lage pH
  4. CO2
  5. glucose-6-fosfaat
Het correcte antwoord is B. Immers, glycogeenfosforylase is een enzym dat geactiveerd wordt als er een energietekort in de cel ontstaat. ATP is de belangrijkste energiedragende molecule in ons lichaam, dus dat zal het enzym net inhiberen. Een lage pH duidt op een hoge concentratie aan waterstofatomen en die worden in de oxidatieve fosforylatie gebruikt om ATP mee te produceren. Een stijging van glucose-6-fosfaat ten slotte duidt op een verzadiging van de glycolyse en dus eveneens een hoge energie-inhoud. AMP is een "lege" energiemolecule en aanwezigheid daarvan duidt op energietekort. Antwoord B dus en dat is perfect logisch.

Echter, tijdens het examen is het niet alleen van belang om aan te tonen waarom een bepaald antwoord correct is, maar ook waarom de andere antwoorden niet correct zijn, zoals ik hierboven gedaan heb. En dan blijf ik zitten met die CO2. Op het eerste gezicht heeft dat er gewoon niets mee te maken en is het dus duidelijk fout, maar als er iets is wat je in biochemie leert, is het wel dat alles te maken heeft met alles. Is er dus een verklaring (mogelijk via een andere energieproducerende pathway waarbij CO2 vrijkomt), waarom CO2 (zelfs indirect) niet correct is?

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 269

Re: Regeling van glycogeenfosforylase

Tijdens de citroenzuurcyclus, die, na aanhechting van co-enzym A, volgt op de glycolyse, worden er 2 CO2 moleculen vrijgesteld die dan op hun beurt worden geoxideerd met vorming van oxaloacetaat en terug de citroenzuurcyclus aandrijven..

Ik weet niet of het er veel mee te zien heeft, maar dit is het enige energetisch proces dat in me opkomt waar er CO2 wordt geproduceerd ...

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Regeling van glycogeenfosforylase

Pentose fosfaat pathway? Deze produceert CO2 uit P-gluconaat, en dat wordt (met tussenstap) uit G6P geproduceerd.

Reageer