Springen naar inhoud

Chemisch product in een reclamespot

• Log in om te kunnen reageren

Michelle

Michelle

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 14:42

Ik heb gisteren op televisie een reclamespot gezien van een wasmiddel.
De verkoopster had in een bak vol met water een vuile t-shirt gestopt en daarbij voegde ze dan afwasmiddel. Dan kapte ze er jodium bij, ze roerde erin met een staaf en de t-shirt is volledig wit. Maar bij Zelfstandig Werk Chemie (Praktijkoefeningen) zegt mijn leerkracht telkens dat je altijd zeker een witte jas moet aantrekken, want dat dijood niet of toch moeilijk uit de kleren kan gewassen worden. Ik weet wel of beter gezegd, ik denk wel dat dijood en jodium niet hetzelfde is. Maar het één is toch een afgeleide van het ander ?
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 14:47

jodium is wel bedoeld als jood of dijood (I2) anders is het jodide (I-)

die reclame heb ik ook gezien, en dat kan natuurlijk niet, zeker niet na twee seconden roeren (product: vanisch)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 21:04

waarschijnlijk vanish oxi action?
"Meep meep meep." Beaker

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 21:10

ja laat het zuurstof het werk maar weer doen.

vanish oxi action valt bij mij onder de tellsell onzin. alhoewel mijn moeder wel een "ab king pro" heeft aan geschaft, de resultaten vielen tegen.
die 5 minuten zijn lood zwaar op zo'n ding,maar om niet af te wijken vanish is een grotte dure onzin, het was wel, maar ogh niet voor de prijs dat je er voor betaald, mijn tante schafte ooit eens wat vanish aan, en het functioneerde niet als een trein.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:11

"Jodium" is simpel te verwijderen: gewoon omzetten in een oplosbaar jodide en wegspoelen.

"Vanish" is waarschijnlijk een zuurstofbleekmiddel, waarschijnlijk een perboraat op percarbonaat.
β-Damascenon en maneschijn

• Gast

Geplaatst op 05 augustus 2005 - 15:18

Meng jodium en zetmeel en je krijgt een blauwe kleur, wat denk ik voor de inkt moet doorgaan. Als je dan thiosulfaat toevoegt wordt jodium omgezet in jodide en verdwijnt de blauwe kleur. Voila! Nu denk ik niet dat er thiosulfaat in 'vanisch' zit, dus is eigenlijk gewoon bedrog wat je op de TV ziet.

• Gast

Geplaatst op 27 september 2005 - 12:01

"Jodium" is simpel te verwijderen: gewoon omzetten in een oplosbaar jodide en wegspoelen.

"Vanish" is waarschijnlijk een zuurstofbleekmiddel, waarschijnlijk een perboraat op percarbonaat.

Hai, ik moet een proef uitvoeren ivm vanish. Nou vragen zij dus wat voor een zuurstofbleek middel er in vanish zou zitten. Volgen jou is dit perboraat op percarbonaat, maar waar baseer je dit op? En als je gelijk hebt, hoe zou je dan de concentratie van deze stof in vanish bepalen? (ik denk dmv titratie?) Ik hoop dat je me kan helpen...

Alsvast bedankt!

Onzejozef

Onzejozef

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 12:49

Ligt er maar net aan welke middelen je tot je beschibaar hebt. Zelf zou ik niet gaan titreren, want er zitten meerdere basen in.

Zelf zit ik te denken aan isotachoforese.

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2005 - 19:59

Hai, ik moet een proef uitvoeren ivm vanish. Nou vragen zij dus wat voor een zuurstofbleek middel er in vanish zou zitten. Volgen jou is dit perboraat op percarbonaat, maar waar baseer je dit op? En als je gelijk hebt, hoe zou je dan de concentratie van deze stof in vanish bepalen? (ik denk dmv titratie?) Ik hoop dat je me kan helpen...

Alsvast bedankt!

is dacht dat het gewoon waterstofperoxide was, niet?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 19:47

Nee, geen waterstofperoxide.
De wasmiddelfabrikant waar ik stage heb gelopen gebruikt natriumperboraat.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 22:42

Je moet natriumperboraat zien als de vaste vorm van waterstofperoxyde. Dit laatste zit er in als een soort "kristalwater", maar dan H2O2 in plaats van H2O. Het bestaat alleen in vaste vorm als NaBO2.H2O2.3H2O .
Als je het in water brengt wordt het weer vrij H2O2, naast NaBO2, het natriummetaboraat. Er is hier dus geen sprake van een boriumverbinding met oxyderende eigenschappen. Het wordt gebruikt in wasmiddelen en bijvoorbeeld tandpasta. H. Zeilmaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures