Springen naar inhoud

Covalente binding

• Log in om te kunnen reageren

goeli

goeli

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 16:58

Zal bij de vorming van een sigma binding tussen 2 waterstofatomen de spin van de elektronen van 1s reeds tegengesteld zijn of zal de spin bij de vorming van de binding omdraaien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:02

Was het niet zo dat de spin van een vrij elektron nog niet echt kan aangeduid worden als + of - ? M'n kan wel zeggen dat ze tegengesteld worden maar ik dacht dat je niet op voorhand kon zeggen of het nu een positieve of een negatieve spin is ...

(kan ook zijn dat ik er volledig naast zit)

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:08

electronen in eenzelfde orbitaal kunnen nooit dezelfde spin hebben, hetzogenaamd Pauli principe.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:09

electronen in eenzelfde orbitaal kunnen nooit dezelfde spin hebben, hetzogenaamd Pauli principe.

Jah das logisch, maar nog voor ze een binding aangaan zitten ze nog niet in het zelfde orbitaal, en dat was de vraag :wink:

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:11

Jah das logisch, maar nog voor ze een binding aangaan zitten ze nog niet in het zelfde orbitaal, en dat was de vraag :wink:

ook in het molecuulorbitaal hebben ze een tegengestelde spin --> daardoor neemt de repulsie tussen de twee elektronen drastishch af en kunnen ze tussen de twee kernen komen te zitten: de covalente binding. Zie ook:

http://chemed.chem.p...lenceframe.html

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:13

Maarja, hoe weet je dan welke van de twee de positieve of de negatieve spin heeft ?

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:23

vraag me af of dat wel mogelijk is.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:32

Lolz, das nu net wat ik zei, volgens mij kan je vooraf niet zeggen welke de positieve spin heeft en welke de negatieve :wink:

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 23:02

Dat is inderdaad niet te voorspellen.

De kans op een upspin of een downspin is echter wel gelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2005 - 05:03

Ik dacht me eerlijk gezegt te herrineren dat up of down gewoon een naamgeving was. Dīr mogen gewoon maar 2 elecs in ťťn orbit-blop zitten, en of die nu up, + of A heet maakt niets uit. Hij heet gewoon voor de lol +, maar hij had evengoed A genoemd kunnen worden. :wink:

+ of - maak dus niets uit... als je het mij vraagt..

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2005 - 11:43

het naampje maakt op zich inderdaad niet uit. Dat is slechts een kwestie van definitie.

Er is wel een verschil bij up-spin en down-spin.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 19 augustus 2005 - 02:28

het naampje maakt op zich inderdaad niet uit. Dat is slechts een kwestie van definitie.

Er is wel een verschil bij up-spin en down-spin.

En wat is dat verschil dan precies? Want ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er dus niet echt een verschil was (tenminste dat echt ik), dat plus of min gewoon namen waren voor nummer 1 en nummer 2.

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2005 - 01:01

En wat is dat verschil dan precies?  Want ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er dus niet echt een verschil was (tenminste dat echt ik), dat plus of min gewoon namen waren voor nummer 1 en nummer 2.

vroeg Bramtico die blijkbaar niet goed was ingelogd..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures