Verdampen van een vloeistof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Verdampen van een vloeistof

Hey,

Ik heb eens gelezen dat een molecuul in een vloeistof overgaat naar de gasvormige fase op het moment dat het genoeg snelheid heeft om te ontsnappen uit de vloeistof (niet alle moleculen hebben dezelfde snelheid, daarom verdampt niet alles). Wat bepaald de ontsnappingssnelheid van dit molecuul? Moet deze dan gelijk zijn aan de snelheid van de moleculen van het gas boven de vloeistof? Of moet de energie in het molecuul wat wil ontsnappen gelijk zijn aan de energie van de gas moleculen? Of zit ik er helemaal naast en is het geen van beiden?

Groeten,

Frank.

Berichten: 703

Re: Verdampen van een vloeistof

Als ik het goed begrepen heb is er niet één vaste ontsnappingssnelheid, het is alleen zo dat het voor moleculen met een grotere snelheid veel makkelijker is om uit de vloeistof kunnen ontsnappen. Er bestaat ook een evenwicht tussen gas/vloeistof, er gaan dus ook weer moleculen uit het gas terug de vloeistof in.

Zo kan je dus ook bijv. vloeibaar stikstof verder afkoelen, door het gas erboven weg te zuigen. De snelste moleculen komen het makkelijkst in het gas, dat gas zuig je weg en de gemiddelde snelheid van de moleculen in de vloeistof en dus de temperatuur neemt af. Zo kun je vloeibaar stikstof zelfs vast maken.

Berichten: 19

Re: Verdampen van een vloeistof

Moeten de moleculen die van het gas de vloeistof in gaan dezelfde zijn als van de vloeistof? Of kunnen dit ook de moleculen uit het gas zijn? Zoals bijvoorbeeld water zuurstof bevat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verdampen van een vloeistof

Ook tussen gas in oplossing en gas boven de vloeistof bestaat een (partieeldrukafhankelijk) evenwicht. Voorbeeld: koolzuurgas in frisdrank.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer