2 vraagjes ivm kleurenindicator/glastoestand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

2 vraagjes ivm kleurenindicator/glastoestand

Halo...

Ik heb enkele verschillende vraagjes over chemie, waar ik maar geen antwoord op vind:

- Waarom gebruikt men een kleurenindicator bij een zuur-base titratie best in zijn buffergebied?

- Is het specifiek gewicht van de glastoestand kleiner dan dit van de analoge kristallijne toestand?

Het antwoord op de laatste vraag zou "fout" moeten zijn, wat ik echter niet snap. Het volume van de kristallijne toestand is toch kleiner dat van een amorfe?... en het specifiek gewicht is hier toch: (ro)= M/V?

Danku.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: 2 vraagjes ivm kleurenindicator/glastoestand

Het gebruik van een indicator is onderhevig aan de ligging van het equivalentiepunt t.o.v. het omslag gebied.

Bij het equivalentiepunt zal er een (relatief) grote pH sprong zijn.

Indien het equivalentiepunt in de omslagzone ligt, zal het eindpunt praktisch volledig overeenkomen met het equivalentiepunt.

ps: het equivalentiepunt is het punt waarop de base of het zuur geneutraliseerd is. Bij polyprotisch zuren liggen er meerdere equivalentiepunten.

Het eindpunt is het visueel waarneembare punt waarop de indicator een kleuromslag ondergaat.

In de ene kleur is de verhouding HInd/Ind- 10/1, bij de andere kleur 1/10.

Gezien het menselijke oog moeilijk mengkleuren kan waarnemen is het dus best een zo groot mogelijke pH sprong te bekomen en de indicator niet té fel te verdunnen.
Afbeelding

Reageer