Het gevaar van stoppen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Het gevaar van stoppen

Het gevaar van stoppen

Mensen die stoppen met roken lopen tijdelijk meer risico om suikerziekte te krijgen.


Roken is ongezond; dat weet iedereen. Maar stoppen met roken is ook niet ongevaarlijk. Terwijl roken het risico op diabetes type 2 met zo’n dertig procent verhoogt, hebben mensen die stoppen met roken zo’n zes jaar lang maarliefst zeventig procent meer kans om diabetes type 2 te ontwikkelen dan niet-rokers.


Dat blijkt uit een onderzoek waarbij bijna 11.000 Amerikanen van middelbare leeftijd zeventien jaar lang zijn gevolgd. Bij de start van het onderzoek had geen van hen diabetes. Tot verbazing van de onderzoekers bleken mensen die stopten met roken dus vaker suikerziekte te ontwikkelen dan rokers en niet-rokers. In hun artikel in het tijdschrift Annals of Internal Medicine van 4 januari 2010 benadrukken ze echter dat deze uitkomst niet betekent dat mensen niet zouden moeten stoppen met roken.


Bron: Noorderlicht


Lees meer: http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/42942671/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het gevaar van stoppen

Zou het niks te maken hebben met het feit dat mensen die stoppen met roken vaak meer beginnen eten, en nog vaker meer snoep/snacks beginnen te eten? Ik kan me wel voorstellen dat plots veranderen van eetpatroon een nadelig effect kan hebben, zeker als het een ongezond patroon wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Het gevaar van stoppen

Jep, daar wordt zowel op Noorderlog als in het abstract van het artikel toch naar gewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Het gevaar van stoppen

Jep, daar wordt zowel op Noorderlog als in het abstract van het artikel toch naar gewezen.


Idd, maar zo ver had ik nog niet gelezen toen :eusa_whistle:

Berichten: 202

Re: Het gevaar van stoppen

Het valt niet om het te onderkennen he... Maar roken schijnt dan dus een medicijn tegen diabetes te zijn. Natuurlijk kun je ook gewoon stoppen met eten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Het gevaar van stoppen

Zelfs marihuana is soms een medicijn :eusa_whistle:

Reageer