Krachtstroom op normaal lichtnet?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Krachtstroom op normaal lichtnet?

Beste mensen, ik ga binnenkort in een (antikraak)pand in Utrecht wonen. Ik heb alleen één probleempje:

Omdat het een bedrijfspand is geweest, is er geen keuken aanwezig. Er is tevens ook geen gas. Nu was het ons idee om elektrisch te koken, maar nou hebben veel kookplaten allemaal een krachtstroom-aansluiting (met meerdere pinnen). Nu was mijn vraag of het ook mogelijk is om met gewone stopcontacten (met 2 pinnen) toch die krachtstroomstekker aan te sluiten, zonder gevaar natuurlijk.

Stel dat iemand een andere (goedkope/makkelijke) oplossing weet voor het koken (met elektra) zou ik het graag horen. Het is tevens zo dat we minimaal 4 maanden in het pand zitten en er dan misschien weg moeten, dus ingrijpende (en kostbare) verbouwingen zijn niet zo handig.

Het is misschien een hele domme vraag, maar ik weet echt helemaal niks over dit onderwerp.

alvst bedankt voor uw reactie.

RobertO

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

je zou eigenlijk een verloop stekker moet hebben hebbebn van 230 wisselspanning tot 380 krachtstoom, nou succes met zoeken, ik zou het vragen bij een instalateursbedrijk die lichten je wel verder in (of op als het niet mee zit)

naar ik denk dat je met een probleem zit,

en gasstelletje dan?(kun je zelfs 8-pits maken, en kun je iedereen uitlachen)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Moet je nog een kookplaat kopen of heb je er al één? Bij ons in België hebben veruit de meeste particuliere huizen geen krachtstroom en toch electrische kookplaten. Deze hebben dan wel geen stekker, maar zijn rechtstreeks verbonden op hun eigen (ik denk 20 A) kring (met 4 carré stroomdraad) waar geen enkel ander apparaat mag aangekoppeld worden.

Is dat in Nederland niet hetzelfde?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Makkelijkste oplossing is een campinggaz stelletje
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Nu was mijn vraag of het ook mogelijk is om met gewone stopcontacten (met 2 pinnen) toch die krachtstroomstekker aan te sluiten, zonder gevaar natuurlijk.
Ja in theorie wel. Wat je zou kunnen doen is drie groepen zoeken die elk één fase verspringen (R, S en T fase). Vervolgens een krachtstroomaansluiting op deze drie groepen zetten en ervoor zorgen dat er geen andere verbruikers op deze groep zitten.

Overigens kan je dit het beste door een vakvrouw/-man laten aanleggen vanaf je meterkast!

Als alternatief kan je op flessengas koken.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

In Nederland moet je een elektrisch kooktoestel aansluiten met een z.g. Perilex stekker. Dat is een stekker met 5 pennen, 3 maal fase, 1 maal nul en 1 maal aarde.

Daarmee kun je een kooktoestel 3-fasig aansluiten, wat in jullie geval voor de hand ligt omdat er in het pand al een 3-fasige aansluiting aanwezig is. Maar er bestaat ook een mogelijkheid om het toestel 1-fasig aan te sluiten, verdeeld over 2 of 3 groepen. Ik heb alleen het aansluitschema niet zo bij de hand, dus je zult even geduld moeten hebben tot ik het heb opgeduikeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

In Nederland moet je een elektrisch kooktoestel aansluiten met een z.g. Perilex stekker.
Bron ?

De meeste een of tweepitters verbruiken maar 10 of 16 ampere en sluit je dus eenfasig aan met een gewone geaarde shuko stekker.

Wat het overige betreft denk ik dat je een krachtstroom eigenlijk met een CEE stekker zou moeten aansluiten, maar dat dat niet gebeurt omdat in de meeste huizen met een krachtstroom aansluiting alleen een perilex aansluiting aanwezig is.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Okee, correctie:

In Nederland moet je een elektrisch kooktoestel aansluiten met een Perilex stekker indien het toestel op meerder fasen of groepen aangesloten wordt.

Bron: NEN 1010. Ik weet niet of het er zo verwoord staat want ik heb dat boek hier niet bij de hand, maar daar komt het wel op neer.

Zoals je zelf zegt, CEE komt niet in aanmerking. Perilex was in woonhuizen al een geaccepteerde strandaard toen de CEE stekker werd bedacht en er was geen dringende reden om dit aan te passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Zoals je zelf zegt, CEE komt niet in aanmerking. Perilex was in woonhuizen al een geaccepteerde strandaard toen de CEE stekker werd bedacht en er was geen dringende reden om dit aan te passen.


Zal op termijn wel aangepast worden, maar dat is een lange weg. In de industrie zijn de diverse formaten inmiddels grotendeels vervangen door CEE stekkers, maar dat mocht ook wel! We gebruiken tenslotte ook nog steeds Shuko's ipv 1 fase 16 ampere CEE stekkers.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 717

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Ik heb een inductiekookplaat aangesloten op twee groepen van 220 Volt. Mijn kookplaat stekker kan zowel op 380 aangesloten worden als op 2x220V. Ik heb nu dus twee 'pitten' op één groep zitten. Ik weet niet of dit altijd kan, misschien dat een verkoper meer kan vertellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

..... Mijn kookplaat stekker kan zowel op 380 aangesloten worden als op 2x220V. ....
380 is hier in feite niet de juiste uitdrukking. De diverse "pitten" zitten altijd tussen een fase en de nul, dus op 220.

De keuze is dus feitelijk: 3 keer 220 volt met nul uit één driefasengroep, of 2 keer 220 volt uit twee éénfasegroepen.

Aangezien elke groep een eigen nulleider moet hebben moet je in het laatste geval dus één stekkerpen gebruiken voor de tweede nul in plaats van de derde fase.

Ik kan alleen nog niet terugvinden welke draad op welke stekkerpen moet. Het enige wat vaststaat is dat de aarde op de middelste, rechthoekige pen moet.

Overigens is het spanningsniveau intussen aangepast. In plaats van 220/380 is het nu 230/400 volt.

Berichten: 717

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Dat bedoel ik, was het even kwijt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom op normaal lichtnet?

Kwam vandaag in de bouwmarkt perilex contactdozen en stekkers tegen. Die worden geleverd op een kaart en achterop blijkt het aansluitschema te staan.

De penbezetting is symmetrisch, maar om te voorkomen dat de stekker verkeerd in de contactdoos wordt gestoken zit er aan de bovenkant een zoeknok.

De middelste platte pen is altijd de aarde.

De vier ronde pennen worden als volgt aangesloten:

3-fasen: nul linksboven, fase R linksonder, fase S rechtsonder, fase T rechtsboven.

Als de zaak wordt aangesloten op 2 éénfasegroepen (soms ten onrechte 2-fasig genoemd) dan is er een extra nul nodig.

Dan krijg je de situatie:

groep 1: fase rechtsboven, bijbehorende nul linksboven

groep 2: fase rechtsonder, bijbehorende nul linksonder.

Reageer