Constructie vrijmaken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Constructie vrijmaken

hallo,

ik ben al een hele tijd aan het puzzelen hoe ik mijn constructie moet vrijmaken. Waardoor ik dan Fyc en Fyd kan uitrekenen. Ik krijg nergens een uitleg gevonden van hoe ik hieraan moet beginnen.

Hierbij is staaf AD een doorlopende staaf.
1.gif
1.gif (28.42 KiB) 815 keer bekeken
gr,

Berichten: 33

Re: Constructie vrijmaken

Wat er onder die tekening staat heb je zelf al gevonden?

Die Fxd op de tekening moet overigens -41.25kN zijn(zoals in je berekening staat).

Je hebt dus 3 vergelijkingen en 4 onbekenden, je zal dus nog een vierde vergelijking moeten vinden.

Van welk type zijn de inwendige verbindingen in de constructie?vb van een kabel weet je dat er enkel krachten volgens de kabel kunnen zijn, dus zo zou je dan extra vergelijking kunnen vinden.

Berichten: 32

Re: Constructie vrijmaken

Maar mijn probleem ligt denk hiervoor al want ik weet niet goed hoe ik nou moet beginnen. Het is de bedoeling dat je elke staaf los tekent met de bijbehoorde krachten. Dus je hebt staaf AED, AB, BC,BE en BD. En nou is mijn probleem dat ik niet weet welke kant de pijlen op moeten komen staan elke keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Constructie vrijmaken

Maar mijn probleem ligt denk hiervoor al want ik weet niet goed hoe ik nou moet beginnen. Het is de bedoeling dat je elke staaf los tekent met de bijbehoorde krachten. Dus je hebt staaf AED, AB, BC,BE en BD. En nou is mijn probleem dat ik niet weet welke kant de pijlen op moeten komen staan elke keer.
Je bent vrij goed gestart hoor.

Eerst teken je hebt eerste de alle krachten aangeduid op je figuur (het maakt niet uit in welke richting dat je de pijlen zet).

Vervolgens heb je een aantal evenwichtsvergelijkingen uitgeschreven en blijkbaar kom je daar ergens op een negatieve waarde uit.

Dit wil zeggen dat je kracht eigenlijk tegengesteld is ten opzichte van hoe jij ze in het begin op de figuur had gezet.

Ofwel schrijf je bij de betreffende vector '-41,25kN' of anders moet je de vector omdraaien en schrijf je er '41,25kN' bij.

Waarschijnlijk staat er ergens in je opgave dat de constructie gebouwd is met behulp van vakwerkstaven, dit wel zeggen dat alle staven scharnierend verbonden zijn (in de knooppunten worden er dus geen momenten opgenomen).

De extra onbekenden kan je dus gaan bepalen met een momentenevenwicht rond een knooppunt in je vakwerk.

Berichten: 33

Re: Constructie vrijmaken

Als de opdracht is om de staafkrachten te bepalen ga ik ervan uit dat het een soort vakwerk is dat je moet berekenen.

Om van een vakwerk te spreken is het noodzakelijk dat alle inwendige verbindingen scharnieren zijn.

Hoe dan ook begin je normaal gezien altijd met het bepalen van de uitwendige krachten die werken op je constructie als geheel, je moet dus de reactiekrachten zoeken zoals je al gedaan hebt/zoals er al uitgewerkt staat op je blad.

Het is op zich geen probleem dat je niet voor alle reactiekrachten al getalwaarden hebt gevonden.

Vervolgens moet je afzonderlijke staven gaan vrijmaken.

vb staaf BC

horizontaal evenwicht: fcx+0.83*F van AB op BC-0.83*F van BD op BC=0

verticaal evenwicht: F van BE op BC+0.58*F van AB op BC+0.58*F van BD op BC+fyc=0

rotatie-evenwicht: levert geen extra info op hier.

als je dit nu voor alle staven doet, krijg je een stelsel met minstens evenveel vergelijkingen als onbekenden.

Het is dus de bedoeling dat je staaf per staaf afzonderlijk gaat vrijmaken.
Bijlagen
vrijmaken.JPG
vrijmaken.JPG (16.6 KiB) 786 keer bekeken

Berichten: 32

Re: Constructie vrijmaken

het klopt wel wat je bedoelt maar mijn probleem is. Als je naar elke afzonderlijke staaf gaat kijken hoe je dan de inwendige krachten tekent van de staaf. Geldt dan actie is reactie? Of waar moet ik op letten.
2.gif
2.gif (11.44 KiB) 789 keer bekeken

Berichten: 33

Re: Constructie vrijmaken

Ja inderdaad actie is reactie is het belangrijkste principe om tot een oplossing te komen.vb

vb De kracht van AB op BC is even groot als de kracht van BC op AB, maar tegengesteld.

Berichten: 4.502

Re: Constructie vrijmaken

goochems schreef:hallo,

ik ben al een hele tijd aan het puzzelen hoe ik mijn constructie moet vrijmaken. Waardoor ik dan Fyc en Fyd kan uitrekenen. Ik krijg nergens een uitleg gevonden van hoe ik hieraan moet beginnen.

Hierbij is staaf AD een doorlopende staaf.

[attachment=4852:1.gif]

gr,
Is de aangegeven maat van AE juist of is de tekening onjuist? En het prentje is zo mooi weergegeven!

Er is nog een ongelijkheid in weergave,maar dat laat ik aan de deelnemer over.

Berichten: 32

Re: Constructie vrijmaken

oktagon schreef:Is de aangegeven maat van AE juist of is de tekening onjuist? En het prentje is zo mooi weergegeven!

Er is nog een ongelijkheid in weergave,maar dat laat ik aan de deelnemer over.
de maat AE is juist maar FxD moet -41,25 Kn zijn.

Berichten: 32

Re: Constructie vrijmaken

Nou ben ik even bezig geweest en denk ik dat het zo moet zijn zou mij iemand kunnen vertellen dat ik op de goede weg zit. De blauwe pijlen zijn de reactiekrachten
3.gif
3.gif (13.29 KiB) 790 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Constructie vrijmaken

In D treedt alleen een drukkracht op,dus de ontbondenen zijn drukkrachten en de vert.component is 17.5kN omdat er bij de trek in C geen vert.comp.is en die dus nul is.De reactie van de trekkracht in C is in het verlengde van de trekstaaf.

Je tekening klopt qua druk- en trekkrachten en je zou via Ritter of via krachtendriehoeken de staven kunnen berekenen als dat de opzet is;als je alleen de oplegreacties moest berekenen,is de klus voor jou geklaard.

Reageer