Opgave ruimtemeetkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Opgave ruimtemeetkunde

Hallo!

Ik loop vast met een opgave in de ruimtemeetkunde.

Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.

Opgave:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf

Antwoord:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf

Ik wist niet hoe ik de vraag moest oplossen dus keek ik in het antwoord. Maar ik heb geen idee wat ze allemaal doen.

Ik snap niet waarom ze voor het berekenen van cos a gebruik maken van ½ BC, en waarom daar dan ¼

uit komt. En ik snap niet wat ze bedoelen met d(B,AC). De diameter van iets?

En waarom doen ze bij het uitrekeken van ½ AC de kwadranten van elkaar aftrekken? Het lijkt erop dat ze stelling van Pythagoras gebruiken maar dan moet je ze toch bij elkaar optellen?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opgave ruimtemeetkunde

murre schreef:Hallo!

Ik loop vast met een opgave in de ruimtemeetkunde.

Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.

Opgave:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf

Antwoord:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf

Ik wist niet hoe ik de vraag moest oplossen dus keek ik in het antwoord. Maar ik heb geen idee wat ze allemaal doen.

Ik snap niet waarom ze voor het berekenen van cos a gebruik maken van ½ BC, en waarom daar dan ¼

uit komt. En ik snap niet wat ze bedoelen met d(B,AC). De diameter van iets?

En waarom doen ze bij het uitrekeken van ½ AC de kwadranten van elkaar aftrekken? Het lijkt erop dat ze stelling van Pythagoras gebruiken maar dan moet je ze toch bij elkaar optellen?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!

Groetjes
Dat lukt dus niet. Wat is F?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Het is een PDF bestand. Ik kan uit het bestand zelf niks kopiëeren o.i.d. Als ik de link in de adresbalk plak, krijg ik wel de goede pagina. Waar die F voor staat weet ik niet.

Als dit niet lukt dan kan ik de opgave niet laten zien helaas.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Opgave ruimtemeetkunde

murre schreef:Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.

Opgave:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf

Antwoord:

F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf
Dit zijn wellicht links naar lokale bestanden, op jouw computer en niet op een website.

Daar kunnen wij niet aan, je zal ze moeten uploaden of de opgaven even overschrijven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Ja dat zal inderdaad het geval zijn.

Ik zal de opgave over typen, alleen kan ik dan niet de afbeelding van de piramide laten zien. Ik hop dat aan de hand van de tekst duidelijk wordt voor jullie hoe het eruit ziet.

In figuur 3 is de regelmatige zeszijdige piramide T.ABCDEF getekend. De middens van de ribben BT en FT zijn achtereenvolgens M en N. Gegeven is verder dat AB=6 en dat de afstand van T tot het grondvlak ABCDEF gelijk is aan 6 ](*,) 3

Opgave:

Bereken de kortste weg van A naar C over de zijvlakken van de piramide via ribbe BT.

Antwoord:

Teken vlieger ABCT met AC loodrecht op BT.

a= hoek TBC :eusa_whistle: cos a= ½ BC÷ BT = ¼ = (d(B,AC)÷6)= ](*,) d(B,AC) =1½

½ AC = ](*,) ((6)² - (1½)²)=3/2 8-) 15 ;) AC=3 ;) 15

Is het hiermee te doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Zijn het eindexamen-opgaven?

Er is een site: havovwo.nl/vwo/vwb/bestanden maar verder klopt het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Het zijn inderdaad examenopgaven. Deze opgave heb ik van een stick van de site havovwo. Daarom deed de link het ook niet. Ik dacht dat dat wel kon maar blijkbaar niet als ze van een stick afkomen.

Ik heb geprobeerd de opgave op de site havovwo.nl te vinden maar daar staat hij niet op. Deze opgave stond in het examen van 2000 tweede tijdvak en op de site beginnen ze met 2001.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Iig moet je de twee zijvakken ABT en BCT met snijlijn BT plat leggen en AC als rechte tekenen.

Wat weet je van drh ABT, dus AT=BT=...

Gegeven antwoord is goed!

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Opgave ruimtemeetkunde

Nog bedankt voor je antwoord!

Ik heb de opgave uit kunnen vogelen met wat hulp.

Over een paar dagen nog maar een keer proberen om te kijken of ik dan nog weet hoe het moet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opgave ruimtemeetkunde

OK! Succes.

Reageer