Opgave ruimtemeetkunde
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 22
Opgave ruimtemeetkunde
Hallo!
Ik loop vast met een opgave in de ruimtemeetkunde.
Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.
Opgave:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf
Antwoord:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf
Ik wist niet hoe ik de vraag moest oplossen dus keek ik in het antwoord. Maar ik heb geen idee wat ze allemaal doen.
Ik snap niet waarom ze voor het berekenen van cos a gebruik maken van ½ BC, en waarom daar dan ¼
uit komt. En ik snap niet wat ze bedoelen met d(B,AC). De diameter van iets?
En waarom doen ze bij het uitrekeken van ½ AC de kwadranten van elkaar aftrekken? Het lijkt erop dat ze stelling van Pythagoras gebruiken maar dan moet je ze toch bij elkaar optellen?
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!
Groetjes
Ik loop vast met een opgave in de ruimtemeetkunde.
Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.
Opgave:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf
Antwoord:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf
Ik wist niet hoe ik de vraag moest oplossen dus keek ik in het antwoord. Maar ik heb geen idee wat ze allemaal doen.
Ik snap niet waarom ze voor het berekenen van cos a gebruik maken van ½ BC, en waarom daar dan ¼
uit komt. En ik snap niet wat ze bedoelen met d(B,AC). De diameter van iets?
En waarom doen ze bij het uitrekeken van ½ AC de kwadranten van elkaar aftrekken? Het lijkt erop dat ze stelling van Pythagoras gebruiken maar dan moet je ze toch bij elkaar optellen?
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!
Groetjes
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Dat lukt dus niet. Wat is F?murre schreef:Hallo!
Ik loop vast met een opgave in de ruimtemeetkunde.
Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.
Opgave:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf
Antwoord:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf
Ik wist niet hoe ik de vraag moest oplossen dus keek ik in het antwoord. Maar ik heb geen idee wat ze allemaal doen.
Ik snap niet waarom ze voor het berekenen van cos a gebruik maken van ½ BC, en waarom daar dan ¼
uit komt. En ik snap niet wat ze bedoelen met d(B,AC). De diameter van iets?
En waarom doen ze bij het uitrekeken van ½ AC de kwadranten van elkaar aftrekken? Het lijkt erop dat ze stelling van Pythagoras gebruiken maar dan moet je ze toch bij elkaar optellen?
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen!
Groetjes
- Berichten: 22
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Het is een PDF bestand. Ik kan uit het bestand zelf niks kopiëeren o.i.d. Als ik de link in de adresbalk plak, krijg ik wel de goede pagina. Waar die F voor staat weet ik niet.
Als dit niet lukt dan kan ik de opgave niet laten zien helaas.
Als dit niet lukt dan kan ik de opgave niet laten zien helaas.
- Berichten: 24.578
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Dit zijn wellicht links naar lokale bestanden, op jouw computer en niet op een website.murre schreef:Als u de onderste 2 links in de adresbalk kopiëerd moet u de opgave kunnen zien. Het gaat om nummer 14.
Opgave:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopg4.pdf
Antwoord:
F:\vwo\vwb\bestanden\vwb00iiopl4.pdf
Daar kunnen wij niet aan, je zal ze moeten uploaden of de opgaven even overschrijven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 22
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Ja dat zal inderdaad het geval zijn.
Ik zal de opgave over typen, alleen kan ik dan niet de afbeelding van de piramide laten zien. Ik hop dat aan de hand van de tekst duidelijk wordt voor jullie hoe het eruit ziet.
In figuur 3 is de regelmatige zeszijdige piramide T.ABCDEF getekend. De middens van de ribben BT en FT zijn achtereenvolgens M en N. Gegeven is verder dat AB=6 en dat de afstand van T tot het grondvlak ABCDEF gelijk is aan 6 ](*,) 3
Opgave:
Bereken de kortste weg van A naar C over de zijvlakken van de piramide via ribbe BT.
Antwoord:
Teken vlieger ABCT met AC loodrecht op BT.
a= hoek TBC :eusa_whistle: cos a= ½ BC÷ BT = ¼ = (d(B,AC)÷6)= ](*,) d(B,AC) =1½
½ AC = ](*,) ((6)² - (1½)²)=3/2 15 AC=3 15
Is het hiermee te doen?
Ik zal de opgave over typen, alleen kan ik dan niet de afbeelding van de piramide laten zien. Ik hop dat aan de hand van de tekst duidelijk wordt voor jullie hoe het eruit ziet.
In figuur 3 is de regelmatige zeszijdige piramide T.ABCDEF getekend. De middens van de ribben BT en FT zijn achtereenvolgens M en N. Gegeven is verder dat AB=6 en dat de afstand van T tot het grondvlak ABCDEF gelijk is aan 6 ](*,) 3
Opgave:
Bereken de kortste weg van A naar C over de zijvlakken van de piramide via ribbe BT.
Antwoord:
Teken vlieger ABCT met AC loodrecht op BT.
a= hoek TBC :eusa_whistle: cos a= ½ BC÷ BT = ¼ = (d(B,AC)÷6)= ](*,) d(B,AC) =1½
½ AC = ](*,) ((6)² - (1½)²)=3/2 15 AC=3 15
Is het hiermee te doen?
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Zijn het eindexamen-opgaven?
Er is een site: havovwo.nl/vwo/vwb/bestanden maar verder klopt het niet.
Er is een site: havovwo.nl/vwo/vwb/bestanden maar verder klopt het niet.
- Berichten: 22
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Het zijn inderdaad examenopgaven. Deze opgave heb ik van een stick van de site havovwo. Daarom deed de link het ook niet. Ik dacht dat dat wel kon maar blijkbaar niet als ze van een stick afkomen.
Ik heb geprobeerd de opgave op de site havovwo.nl te vinden maar daar staat hij niet op. Deze opgave stond in het examen van 2000 tweede tijdvak en op de site beginnen ze met 2001.
Ik heb geprobeerd de opgave op de site havovwo.nl te vinden maar daar staat hij niet op. Deze opgave stond in het examen van 2000 tweede tijdvak en op de site beginnen ze met 2001.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Iig moet je de twee zijvakken ABT en BCT met snijlijn BT plat leggen en AC als rechte tekenen.
Wat weet je van drh ABT, dus AT=BT=...
Gegeven antwoord is goed!
Wat weet je van drh ABT, dus AT=BT=...
Gegeven antwoord is goed!
- Berichten: 22
Re: Opgave ruimtemeetkunde
Nog bedankt voor je antwoord!
Ik heb de opgave uit kunnen vogelen met wat hulp.
Over een paar dagen nog maar een keer proberen om te kijken of ik dan nog weet hoe het moet.
Ik heb de opgave uit kunnen vogelen met wat hulp.
Over een paar dagen nog maar een keer proberen om te kijken of ik dan nog weet hoe het moet.