Ontbinden van krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Ontbinden van krachten

Kan iemand mij helpen achterhalen welke de krachten zijn in het rood aangegeven?

Alvast bedankt,
1.JPG
1.JPG (13.24 KiB) 275 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (14.71 KiB) 271 keer bekeken
2.1.jpg
2.1.jpg (14.66 KiB) 272 keer bekeken

Berichten: 150

Re: Ontbinden van krachten

Waar zit je vast? Ik wil je gerust helpen, maar ik zal je geen kant-en-klaar antwoord geven.

Je hebt 2 onbekende krachten, en je kan 2 vergelijkingen uitschrijven, nl. de som van de horizontale krachten = 0, en idem voor de verticale krachten.

Berichten: 33

Re: Ontbinden van krachten

De horizontale component van de kracht in het links touw moet even groot zijn als de horizontale component van de kracht in het rechtse touw(als er evenwicht is).

Iets in de aard van cos(60°)*F1=cos(80°)*F2 krijg je dan.

Verticaal moet je ongeveer hetzelfde doen maar dat laat ik aan jou over.

Dan heb je 2 vergelijkingen en 2 onbekenden en dus geen probleem om tot de oplossing te komen.

Berichten: 3

Re: Ontbinden van krachten

Hier de oplossing voor de geïnteresseerden...

Deze kunnen vervolgens verder ontbonden worden in verticale en horizontale krachten a.d.h.v. cos en sin.

Bedankt voor de replies!

Tony

OPLOSSING

Berichten: 4.502

Re: Ontbinden van krachten

Als je de grafo-methode mag volgen,is het maken van krachtendriehoeken het eenvoudigst en kun je de gevraagde krachten opmeten;je kunt via deze tekening beter inzien wat je moet doen om een theor. antwoord te geven.

Berichten: 3

Re: Ontbinden van krachten

Tony106 schreef:Hier de oplossing voor de geïnteresseerden...

Deze kunnen vervolgens verder ontbonden worden in verticale en horizontale krachten a.d.h.v. cos en sin.

Bedankt voor de replies!

Tony

OPLOSSING
Bovenvermelde link fout.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ontbinden van krachten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer