Springen naar inhoud

Reversibel/irreversibel

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 17:30

Ik begrijp niet goed waarom een drukgolf een oorzaak is van irreversibel zijn. Stel je hebt een perfect geÔsoleerde zuiger, dus geen warmteoverdracht en de zuiger beweegt zonder wrijving.

Als je nu op reversibele wijze een kracht F aanlegt, dan ga je de zuiger over een bepaalde afstand kunnen indrukken.
Als je dezelfde kracht F nu plots aanlegt, dan ontstaat er een drukgolf in de zuiger, maar uiteindelijk gaat de zuiger toch op dezelfde positie stil staan als bij de reversibele kracht.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2010 - 17:49

Ik begrijp niet goed waarom een drukgolf een oorzaak is van irreversibel zijn.

:eusa_whistle: Hier hoort vast wat context rond, wat deze uitspraak mogelijk begrijpelijk zou kunnen maken....?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 18:09

:eusa_whistle: Hier hoort vast wat context rond, wat deze uitspraak mogelijk begrijpelijk zou kunnen maken....?

In mijn cursus staan volgende 2 nodige voorwaarden voor reversibiliteit:
- De begintoestand moet terug kunnen bereikt worden
- Het verloop van begin naar eindtoestand moet een aaneengesloten reeks van evenwichtstoestanden zijn
Dit evenwicht houdt in:
- Evenwicht met omgeving
- Inwendig evenwicht (T, p, ...)
Plots verbreken van een evenwichtstoestand zorgt dus voor een irreversibel proces

Dus zoals ik in het voorbeeld zei, als een kracht plots aangrijpt heb je dus een plotse verandering van evenwichtstoestand en geen intern evenwicht meer (drukgolf en bijgevolg ook temperatuurgolf waarschijnlijk). Volgens bovenstaande definitie en voorwaarden is het dus geen reversibel proces, maar, dat zie ik toch niet echt.

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 20:14

Misschien moet ik reversibel niet zien als een "meest ideale proces op alle gebieden" maar op een ideaal proces dat ideaal is in die zin dat de toestand van het systeem eenduidig bepaald is op ieder moment, maar niet in de zin dat het bijvoorbeeld energetisch steeds beter is dan een irreversibele tegenhanger, zie voorbeeld.

Hoewel het natuurlijk wel vaak (om niet te zeggen altijd) zo zal zijn dat het energetisch ook het meest gunstig is, omdat zoals in het voorbeeld, er geen processen bestaan waarbij de enige reversibiliteit een drukgolf is?

Is dit een juiste interpretatie ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures