Redoxreacties en reactiecondities

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Redoxreacties en reactiecondities

Dag,

ik zit met de volgende vraag:

Opdracht: Invloed van de aard van de reagentia en de pH.

Vul twee proefbuizen met 1 ml kaliumpermanganaatoplossing. Voeg in de eerste proefbuis enkele druppels zwavelzuuroplossing (1M) en in de tweede enkele druppels NaOH (1M) oplosing. Voeg nu aan beide een beetje KI-oplossing toe.

Weet iemand hoe je dit moet oplossen?

Alvast bedankt!

mvg,

sga

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Redoxreacties en reactiecondities

Waar zit je concreet probleem? Waar loop je vast?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Redoxreacties en reactiecondities

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik eraan moet beginnen.

In de les hebben wij slechts redoxvergelijkingen leren opstellen vertrekkende van 2 stoffen.

Maar in de opgave staan er 3.
Waar zit je concreet probleem? Waar loop je vast?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik eraan moet beginnen.

In de les hebben wij slechts redoxvergelijkingen leren opstellen vertrekkende van 2 stoffen.

Maar in de opgave staan er 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Redoxreacties en reactiecondities

Begin met de reactievergelijkingen uit te schrijven, dat is stap 1.

Verder: welke formule voor pH denk je te gebruiken, kan je rechtstreeks de pH berekenen, of stelt zich eerst een evenwicht in? etc. etc. Zwak zuur? Zwakke base?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Redoxreacties en reactiecondities

In fysics I trust schreef:Begin met de reactievergelijkingen uit te schrijven, dat is stap 1.

Verder: welke formule voor pH denk je te gebruiken, kan je rechtstreeks de pH berekenen, of stelt zich eerst een evenwicht in? etc. etc. Zwak zuur? Zwakke base?
Ik heb voor de eerste vergelijking:

KMnO4 + H2SO4 + H2O + KI --> KHSO4 + MnO4 + H30+

KHSO4 + MnO4 + H3O+ --> KHSO4 + MnO4 + O2

Kan dit, is dit wel in evenwicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redoxreacties en reactiecondities

Nee, dit kan niet. Ten eerste omdat de reacties niet in evenwicht zijn, ten tweede omdat je ze niet op de goede manier opstelt. Redoxreacties stel je op door de juiste halfreacties op te tellen. Daar zie ik in deze reacties niets van terug.

De opdracht was om de invloed van de pH op een redoxreactie te onderzoeken. Er vinden 2 verschillende redoxreacties plaats. In beide gevallen is de reductor I- en de oxidator MnO4-.

Ga nu eens in je tabel met redox-halfreacties op zoek naar de mogelijke halfreacties met deze reductor en met deze oxidator. Afhankelijk van de pH treden andere halfreacties op. Kies de juiste halfreacties uit, tel deze op, en je hebt het antwoord. De precieze pH is niet relevant, en kun je overigens ook niet berekenen. Er staat immers "enkele druppels". Waar het om gaat is of je een zuur, neutraal, of basisch milieu hebt.

Heb je deze proef ook daadwerkelijk uitgevoerd? Je zou duidelijke verschillen moeten zien tussen beide gevallen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer