Basiscursus programmeren: welke taal?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 21

Basiscursus programmeren: welke taal?

Hallo iedereen

Ik zal even kort de situatie uitleggen. Ik zou een programma willen maken om thermochemische processen te modelleren, m.a.w. grafieken te maken, kijken of de reactie thermochemisch gezien doorgaat etc. etc. Ik zou graag grafisch te werk gaan, meerdere grafieken kunnen tonen in het programma

Ik kan nog in geen enkele taal programmeren, dus is mijn vraag nu aan jullie: welke taal zou ik het best leren om bovenstaande zaken eenvoudig te kunnen tonen in het programma?

Ik ben ook vrij geduldig, ik bedoel hiermee dat ik niet wil dat dat programma volgende week al af is, bij manier van spreken. Zolang ik maar leer programmeren waarmee je gegevens kwalitatief, grafisch, kan presenteren.

Mvg

Berichten: 703

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Wellicht zoek je een programma als Mathematica, Maple of Matlab.

Berichten: 21

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Hallo



Bedankt voor uw antwoord, maar ik bedoelde iets waarmee ik zelf een programma kan schrijven, waar ik de gegevens kan insteken en dat de gebruiker enkele keuzes maakt (vb. kiezen uit de welbepaalde stoffen -waar ik de gegevens al in het programma heb gestopt, waarvan de gebruiker ze niet ziet-) en hij zijn grafieken ziet. Ik zou het ook graag kunnen doorsturen naar enkele mensen, maar zij hoeven hiervoor niet alle code te zien.

Alvast bedankt!

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Als je grafieken wilt laten zien zijn dit alvast programmeertalen met goede libraries:

Python => Matplotlib

C# (of andere .NET talen normaal gezien) => ZedGraph (en NPlot)

Java => Jfreechart

Voor veel talen is er wel een library voor Gnuplot geschreven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

dit zou je kunnen doen door een procedure te schrijven in maple (neem de handleiding van maple eens door)

Die procedure kun je dan in een maplet steken en doorsturen naar je gebruikers

Ik vrees dat via een zelf geschreven programma al direct grafieken tekenen(die tamelijk ingewikkeld zullen zijn) moeilijk is, anders Java (Jfreechart) is een van de meest gebruikte (maar misschien niet de beste voor jou geval)

Ik zou in uw plaats mijn toevlucht nemen tot de programma's hierboven vernoemt (en daar desnoods een procedure schrijven, zoals reeds vermeld)

ps maple handleiding (eng): www.maplesoft.com/view.aspx?SF=3034/Maple11UserManual.pdf

veel succes

grtjs
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Ik vrees dat via een zelf geschreven programma al direct grafieken tekenen(die tamelijk ingewikkeld zullen zijn) moeilijk is, anders Java (Jfreechart) is een van de meest gebruikte (maar misschien niet de beste voor jou geval)
Op zich valt dat wel mee. Python is niet zo moeilijk maar is dan weer wat lastig om aan andere gebruikers door te geven. Het gebruik van zulke libraries valt eigenlijk heel goed mee.

Een oplossing is combineren van Python met Java; Jython dus. Dit laat toe om python op de jre te draaien. Grafieken plotten gaat dan met PyPlotter.

Een voordeel van Python is een lage leer drempel terwijl er wel serieuze toepassingen in kunnen geschreven worden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

als ik het zo lees ga ik dringend mij kennis moeten bijschaven :eusa_whistle:

zal het een keer moeten uittesten

grtjs
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 21

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Bedankt voor de reacties!

In welke volgorde moet ik aan de cursussen beginnen? Java (JavaScript?), Python, Jython, ..?

Ik weet het, mijn kennis is nihil :-p

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Als je echt een applicatie bruikbaar wil maken voor anderen is Java of C# een degelijke optie. C# heeft dan mijn voordeel aangezien het sneller is dan Java.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 21

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Schitterend :-)

Na een cursus C# kan ik dan nog altijd zien welke kant ik wil opgaan, maar python moet ik dus in het achterhoofd houden.

Bedankt!

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Wel, misschien is het stom wat ik zeg, maar waarom niet gewoon javascript?

Je programma is dan geen stand-alone applicatie, en kan enkel in een browser draaien. Het voordeel is dan weer dat een (uitgebreide) GUI maken heel eenvoudig is. Voor charts bestaan er verschillende bibliotheken. Je programma is dan feitelijk gewoon een webpagina.

Een nadeel is dat het een stuk trager gaat, maar dan is de vraag natuurlijk hoe zwaar de berekeningen zijn.... Ik zou sowieso met Java beginnen voor de GUI, en Netbeans gebruiken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

:eusa_whistle: Javascript is verre van een handige taal om wetenschappelijk mee te programmeren. Tevens is er niet echt handig mee te werken en opslaan van gegevens is ook niet eenvoudig te realiseren.
Na een cursus C# kan ik dan nog altijd zien welke kant ik wil opgaan, maar python moet ik dus in het achterhoofd houden.
Tevens is overstappen van C# naar Java en Visa Versa niet onoverkomelijk.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 21

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Hmmm, moeilijk om een mening te vormen over iets waar je geen flikker van af weet :-p

Velen, op internet, hebben het ook over de programmeertaal C. Dat dit niet hetzelfde is als C++ of C#, lijkt me logisch. Als ik ermee begin, is C# dus de beste optie?

Ik heb trouwens nog even tijd hoor, eerst enkele examens afhandelen de komende maand... zucht.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

C is niet object-georiënteerd C++ wel.

C++ is moeilijk en dan leer je beter C# (ook object-georiënteerd) wat een lagere drempel heeft en toch een volwaardige taal is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 21

Re: Basiscursus programmeren: welke taal?

Bedankt, het zal C# worden.

Ik zal dan dat programma om te programmeren van deze site afhalen: http://www.microsoft.com/express/download/#webInstall. Dit is de gratis versie, een goeie keuze?

Mvg

Reageer