Tweeweg anova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 220

Tweeweg anova

Hoi iedereen,

momenteel ben ik met een onderzoek bezig met de vraag of fysieke aantrekkelijkheid en sekse van de verdachte invloed hebben op straftoemeting.

Die data is ingevoerd in SPSS en daar hebben we een Univariate Analysis of ANOVA overheen gegooid. Nu vroegen mijn partner en ik ons af wat we met de p-waarde moeten..

De afhankelijke variabele is boete, en de onafhankelijke variable is aantrekkelijkheid. Onze F: F(40)= 3.550 en p= .068

Wij concludeerden daaruit dat het niet significant van bij een alpha van .05.

Voor de zekerheid hebben we een t-toets uitgevoerd, die als waarde 6.420 kreeg (dus wel significant bij een df van 39 (N=40)).

Nu vragen wij ons dus af of we de p-waarde door twee hadden moeten delen of niet.

misschien is het een hele domme vraag, maar wij zijn in de war.

Bij voorbaat dank,

Diana

EDIT : Ik wist niet zeker of dit hier moest, of bij huiswerk en practica, maar omdat anderen hier misschien ook nog iets aan hebben, heb ik het hier gezet.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 21

Re: Tweeweg anova

In je ANOVA heb je ten eerste de globale toets en ten tweede toetsen per onafhankelijke variabele. Bij de t-test daarentegen heb je slechts één onafhankelijke variabele. Indien je t-test significant is zou een uitgebreider model (ANOVA) ook deels significante resultaten moeten laten zien, dus wat je schrijft vind ik nogal eigenaardig.

Zou je de volledige SPSS-output kunnen posten (zowel ANOVA als t-test), en iets meer uitleg kunnen geven over je variabelen?

P.S.: Een F-toets heeft ALTIJD twee vrijheidsgraden, en je schrijft "F(40)"; dat kan dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Tweeweg anova

Dat van F(40) =... is de manier van noteren die onze docent ons heeft geleerde. Het getal 40 is de N, niet de df.

Door middel van ANOVA hebben we drie verschillende hypotheses getoetst. Geen van allen bleken significant, maar één van die hypotheses (namelijk dat aantrekkelijke mensen minder zwaar werden bestraft dan onaantrekkelijke mensen) was nét niet significant (de p-waarde is immers .068 bij een alpha van .05).

Onze docent raadde ons aan om voor de zekerheid een t-toets uit te voeren op die specifieke hypthese, de t-waarde was vervolgens 6.420, dus wel significant.

Een studiegenootje zei vervolgens dat de p-waarde misschien wel gedeeld moest worden, en vervolgens heb ik deze vraag gepost aangezien nergens een duidelijk antwoord te vinden is xD.

Hier de output( in word gezet en daarna geplakt, anders wordt het te onoverzichtelijk):

ANOVA:

Source

SS df MS F sig.

Aantrekkelijkheid 53509.225 1 53509.225 3.550 .068

Sekse verdachte 37027.225 1 37027.225 2.457 .126

Aantr. * sekse 6477.025 1 6477.025 .430 .516

Error

542607.500 36 15072.431

T-Toets:

t df 95% vertrouwingsinterval

Boete: 8.394 39

Aantrekkelijkheid: 6.245 39 129.02 - 210.93
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Reageer