Springen naar inhoud

Projectie van veerkracht

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 januari 2010 - 23:57

veer.png In bijlage heb ik een schets waarbij een veer met constante k, vastgemaakt linksboven, schuin vastgemaakt is aan een massa m, die heen en weer beweegt in een verticale glijder.

De rustlengte van de veer is 0.
Ik heb de oorsprong gekozen waar de blauwe assen snijden ( ik gebruik maar ťťn as, meer is niet nodig, namelijk de verticale as, die ik de x-as noem en naar onder oriŽnteer)

Nu moet ik vinden hoe groot de veerkracht is, uitgedrukt ten opzichte van de x-as.

Ik dacht dat dat afhankelijk zou zijn van de hoek alpha, maar blijkbaar is dat niet, ik moet bekomen dat de kracht van de veer -kx bedraagt.

Ik ben niet verder geraakt dan F(v)=k*Δ l

Kan iemand me helpen, of een hint geven?

Alvast erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 09:50

De kracht langs de schuine zijde is LaTeX
De x-component daarvan is LaTeX

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 09:54

OK, bedankt, dat kan ik inzien. Dat betekent dus dat de lengte LaTeX geen invloed heeft op de component volgens de x-as?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 11:16

Nou nee, als LaTeX verandert, verandert LaTeX wel degelijk (evenals LaTeX ).

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 12:02

Ok, nu zie ik het wel: Δ l komt niet in de uitdrukking voor, maar Δ x is er wel afhankelijk van. Logisch eigenlijk, dat de projectie verandert als de te projecteren vector ook verandert.

Erg bedankt hoor!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures