Projectie van veerkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Projectie van veerkracht

veer.png
veer.png (15.05 KiB) 125 keer bekeken
In bijlage heb ik een schets waarbij een veer met constante k, vastgemaakt linksboven, schuin vastgemaakt is aan een massa m, die heen en weer beweegt in een verticale glijder.

De rustlengte van de veer is 0.

Ik heb de oorsprong gekozen waar de blauwe assen snijden ( ik gebruik maar één as, meer is niet nodig, namelijk de verticale as, die ik de x-as noem en naar onder oriënteer)

Nu moet ik vinden hoe groot de veerkracht is, uitgedrukt ten opzichte van de x-as.

Ik dacht dat dat afhankelijk zou zijn van de hoek alpha, maar blijkbaar is dat niet, ik moet bekomen dat de kracht van de veer -kx bedraagt.

Ik ben niet verder geraakt dan F(v)=k*Δ l

Kan iemand me helpen, of een hint geven?

Alvast erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Projectie van veerkracht

De kracht langs de schuine zijde is
\( F = -k \Delta L\)
De x-component daarvan is
\( F_x = F \sin\alpha = (-k \Delta L) sin\alpha = -k \Delta X\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Projectie van veerkracht

OK, bedankt, dat kan ik inzien. Dat betekent dus dat de lengte
\(\Delta L\)
geen invloed heeft op de component volgens de x-as?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Projectie van veerkracht

Nou nee, als
\(\Delta L\)
verandert, verandert
\(F_x\)
wel degelijk (evenals
\(\Delta X\)
).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Projectie van veerkracht

Ok, nu zie ik het wel: Δ l komt niet in de uitdrukking voor, maar Δ x is er wel afhankelijk van. Logisch eigenlijk, dat de projectie verandert als de te projecteren vector ook verandert.

Erg bedankt hoor!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer