Projectie van veerkracht
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 7.390
Projectie van veerkracht
De rustlengte van de veer is 0.
Ik heb de oorsprong gekozen waar de blauwe assen snijden ( ik gebruik maar één as, meer is niet nodig, namelijk de verticale as, die ik de x-as noem en naar onder oriënteer)
Nu moet ik vinden hoe groot de veerkracht is, uitgedrukt ten opzichte van de x-as.
Ik dacht dat dat afhankelijk zou zijn van de hoek alpha, maar blijkbaar is dat niet, ik moet bekomen dat de kracht van de veer -kx bedraagt.
Ik ben niet verder geraakt dan F(v)=k*Δ l
Kan iemand me helpen, of een hint geven?
Alvast erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Moderator
- Berichten: 5.543
Re: Projectie van veerkracht
De kracht langs de schuine zijde is
\( F = -k \Delta L\)
De x-component daarvan is \( F_x = F \sin\alpha = (-k \Delta L) sin\alpha = -k \Delta X\)
- Berichten: 7.390
Re: Projectie van veerkracht
OK, bedankt, dat kan ik inzien. Dat betekent dus dat de lengte
\(\Delta L\)
geen invloed heeft op de component volgens de x-as?"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Moderator
- Berichten: 5.543
Re: Projectie van veerkracht
Nou nee, als
\(\Delta L\)
verandert, verandert \(F_x\)
wel degelijk (evenals \(\Delta X\)
).- Berichten: 7.390
Re: Projectie van veerkracht
Ok, nu zie ik het wel: Δ l komt niet in de uitdrukking voor, maar Δ x is er wel afhankelijk van. Logisch eigenlijk, dat de projectie verandert als de te projecteren vector ook verandert.
Erg bedankt hoor!
Erg bedankt hoor!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.