Afgeleide functie in elektrisch netwerk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Afgeleide functie in elektrisch netwerk

hallo iedereen,

als ik wat over condensatoren lees op wisselspanning kom ik veel de uitdrukking du/dt of dv/dt tegen. ik weet dat dit functies in de tijd zijn en dat

deze uitdrukking een afgeleide is maar dat is ook alles. gegeven is meestal de spanning stroom en weerstand en dan krijg je opeens dit te zien (de

uitdrukking afgeleide) maar hoe komen ze hieraan en vanuit welke functie? kan iemand me hier een voorbeeld met formule geven en een reallistisch

voorbeeld met getallen dus dat deze uitdrukkingen getallen worden en voorstellen.

ik heb al wat geleerd over calculus maar alleen over bepaalde functies( x2 enz) en niet die te maken hebben met elektronica.ik hoop dat iemand me

hierbij kan helpen zodat ik dit beter begrijp in de toepassing elektro.

groetejs,

Berichten: 4

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

bny1990 schreef:hallo iedereen,

als ik wat over condensatoren lees op wisselspanning kom ik veel de uitdrukking du/dt of dv/dt tegen. ik weet dat dit functies in de tijd zijn en dat

deze uitdrukking een afgeleide is maar dat is ook alles. gegeven is meestal de spanning stroom en weerstand en dan krijg je opeens dit te zien (de

uitdrukking afgeleide) maar hoe komen ze hieraan en vanuit welke functie? kan iemand me hier een voorbeeld met formule geven en een reallistisch

voorbeeld met getallen dus dat deze uitdrukkingen getallen worden en voorstellen.

ik heb al wat geleerd over calculus maar alleen over bepaalde functies( x2 enz) en niet die te maken hebben met elektronica.ik hoop dat iemand me

hierbij kan helpen zodat ik dit beter begrijp in de toepassing elektro.

groetejs,

In een elektronisch netwerk onderscheiden we verschillende componenten. De makkelijkste is de weerstand, waarbij spanning en stroom evenredig zijn: V=I·R.

Een condensator is een heel andere component, die de mogelijkheid heeft om lading op te slaan, deze kun je dus ook opladen en ontladen. Hierdoor geldt niet zo'n evenredig verband, maar er geldt dat I=C·dU/dt. C is dan de capaciteit van de condensator.

ok

er ontbreekt nog een klein dingetje voor mij. du/dt is een afgeleide toch?

als ik nu de afgeleide van x² neem heb 2x dus de afgeleide maar vanwaar komt die du/dt van welke functie komt deze afgeleide voort. kan je het mss met een voorbeeld presenteren het zijn toch niet gewoon de spanning deel door de tijd ? want het wordt aangeduid als een afgeleide (welke getallen zitten er achter die du/dt, van welke functe komt die afgeleide voort)

groetejs

Berichten: 308

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

De lading Q op een condensator C is Q=CU, waarbij U de spanning over C is. De stroom I = dQ/dt=d(CU)/dt=CdU/dt.

Omgekeerd heb je bij een spoel met inductie L: U=LdI/dt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

Als ik je goed begrijp heb je dus vragen over de interpretatie wanneer het over grootheden in de elektriciteit gaat en niet over het "wiskundige concept" afleiden; ik verplaats je vraag daarom naar natuurkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

Als ik je goed begrijp heb je dus vragen over de interpretatie wanneer het over grootheden in de elektriciteit gaat en niet over het "wiskundige concept" afleiden; ik verplaats je vraag daarom naar natuurkunde.
eigenlijk heb je wel gelijk.

zou iemand me een voorbeeld opgave en oplossing kunnen geven om eruit te leren ? k zal jullie heel dankbaar zijn.

groetjes x

Berichten: 4

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

bny1990 schreef:eigenlijk heb je wel gelijk.

zou iemand me een voorbeeld opgave en oplossing kunnen geven om eruit te leren ? k zal jullie heel dankbaar zijn.

groetjes x
Zoals hier

http://www.analyzemath.com/calculus/Proble...m_distance.html

[ x sqrt ((x - 20) 2 + 100) + (x - 20) sqrt( x 2 + 25) ]

dT / dx = -----------------------------------------------------------------------------

[ sqrt( x 2 + 25) + sqrt ((x - 20) 2 + 100) ]

Moet er achter du/dt toch ook functie zitten ?

grtz

Berichten: 308

Re: Afgeleide functie in elektrisch netwerk

Neem b.v. u(t)=sin(At). Dan is du(t)/dt=Acos(At). Dus I=Cdu/dt=C.Acos(At). Dus de stroom door een condensator is 90 graden uit fase met de spanning erover.

Reageer