onuitputtellijke energiebron helium 2

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

onuitputtellijke energiebron helium 2

gisteren keek ik toevallig naar een uitzending op fr2 over ruimtevaart; Hierin werden de toekomstplannen van onze maan uitgeschetst, zoals maanbasis planten, ed.

Een van de toekomstplannen van de amerikanen was een oprichting van een kerncentrale die werkt op helium 2, dat verkregen kan worden dmv de zonnewind : deze zou een onuitputtelijke energiebron kunnen worden. Iemand een idee hoe dit zou werken ?

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

beste Gast,

eerst en vooral, wel ik u het volgende zeggen: 'ik ben geen kernfusicus', maar ik denk dat de Amerikanen het volgende willen doen:

stel dat men een kernfusie-centrale wil bouwen, dan zijn er toch minstens een paar grote uitdagingen/probleem. sta mij toe om het volgende te verduidelijken:

het doel van zo'n centrale is dat men een onvoorstelbare enorm veel energie kan uithalen. om deze atoomkernen te doen fusioneren, wordt dit gerealiseerd bijv. door de cyclus van Bethe, maar...

1)er zijn drie soorten reactie formules ('k zal u de eerste maar geven)

²1 D + ³ 1T > 42 He + 10 n +17,5 MeV

[voor alle duidelijkheid: eerste getal, superscript; tweede supscript.

ik weet niet hoe je dat moet doen. sorry ;) ]

hier vereist men meer dan ca. 50 miljoen graden celsius!

(bij een H-bom gebeurd dit dmv een atoombom)

dit is enkel en alleen maar bij de eerste reactievorm! de andere 2vormen vragen maar liefst 400 mln°C :shock:

maw,om helium te verkrijgen, gebruikt men isotopen van waterstof

genoemd deutrium en tritium en enorme warmte energie.

en indien, dat men uit zonnewind, energie (enorme hoeveelheid warmte) kan uithalen en dat toepassen in hun reactor, dan zou het ergens mogelijk zijn om in de toekomst hun energiebehoeftes te voorzien.

maar... puntje 2: de beheersing zelf.

kijk, ge moet goed weten dat deze reacties niet continu realiseerbaar is. maw, om deze thermonucleaire reactie in werkelijk te beheersen moet men in twee richtingen werken:

- de temp.: wil men dit stabiel houden, moet temp aanzienlijk in tijd, verlengd worden. (denk aan de zon. zolang ie genoeg warmte produceert is er geen probleem, maar bij afkoeling zie zwarte gaten/supernova...)

-of, men moet de dichtheid van dit plasma vergroten (n = aantal ionen/cm³)

en dan nog is zijn er twee grote problemen:

1) welke metaalsoort is bestand tegen zo'n gigantische warmte? het plasma mag de wand niet geraken!

hoe? door magnetische veld? ('k weet niet of dat al bestaat.)

dmv. gepulst magn. veld met een extreme korte tijd, en tergelijketijd extreme hoge intensiteit.

2) kostprijs+rendement:

het spreek voor zich, dat zoiets niet goedkoop zal zijn, maar als het rendement gunstig is, dan is het ok. anders is het de moeite niet.

meer weten over zonne-wind of iets anders:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

m.bv. een torus vorm kunnen ze voor een hele korte tijd kernen laten fuseren, dit kost ontzettend veel energie. en levert nog niet veel energie op, het gaat wel steeds beter en het gaat steeds langer maar het is nog niet echt goed

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

Anonymous schreef:gisteren keek ik toevallig naar een uitzending op fr2 over ruimtevaart;  Hierin werden de toekomstplannen van onze maan uitgeschetst, zoals maanbasis planten, ed.  

Een van de toekomstplannen van de amerikanen was een oprichting van een kerncentrale die werkt op helium 2, dat verkregen kan worden dmv de zonnewind : deze zou een onuitputtelijke energiebron kunnen worden.  Iemand een idee hoe dit zou werken ?
Helium-2 bestaat niet in stabiele vorm. De electrostatische afstoting tussen de twee protonen is te sterk. Je bedoelt denk ik helium-3. Het extra neutron houdt hier de kern stabiel.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

Een fusiereactie van helium (of een splijting? je hebt het over een "kerncentrale"; dat kan beide betekenen)? Hier heb ik niet eerder van gehoord.. het is in theorie best mogelijk, maar met de omstandigheden is volgens mij nog niet geexperimenteerd.

De fusiereactie waar Phillip het over heeft gaat niet uit van helium, maar van waterstof in de vorm van deuterium en tritium. Deuterium en tritium hebben respectievelijk 1 en 2 neutronen meer dan een 'normaal' waterstofatoom.

In het kort: twee keer waterstof (in eerder genoemde vorm; een van elk) wordt helium (en een rondvliegend neutron want die is 'over').

Dit is het proces wat nu in ontwikkeling is en wat iedereen bedoelt als het over kernfusie gaat. Google even op ITER en/of kernfusie en je zult genoeg vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

het is toch een feit dat men het niet kan beheren,nl.kernfusie:

als ik het goed voor heb zit het probleem bij de 'tijd' en bij de 'warmte'

euh.. verbeter mij, hé waar het brandpunt bij fusie is minsten 14miljoen°C

nb: ik heb het over energie, hé

als het gaat over 'luchtballontjes' vullen,

mijn excuse.

maar
een torus vorm kunnen ze voor een hele korte tijd kernen laten fuseren
dat intresseert mij... eventjes gaan op zoeken.....
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: onuitputtellijke energiebron helium 2

Misschien heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer