Springen naar inhoud

Differentiaalschakelaar

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 09:30

Een differentiaalschakelaar slaat af bij verliesstroom.

Ik moet kiezen tussen stroom-vermogen-spanning-energie.

Ik dacht spanning (door inductie) veroorzaakt in een ferromagneet door de verliesstroom.

Kan dit kloppen volgens jullie?

En dan vroeg ik me af wat er zou gebeuren indien er kortsluiting zou ontstaan in het netwerk erachter? Slaat de differentiaalschakelaar dan af of niet?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 januari 2010 - 09:52

Heb je dit al eens gezien: aardlekschakelaar?
Geeft dat voldoende antwoord op de vraag?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 10:00

Had ik al bekeken, en dat bevestigt mijn vermoeden van 'spanning'. (...spanningsloos maakt...) Ik vroeg me enkel af of ik ook stroom zou moeten antwoorden, omdat het afslaan eigenlijk veroorzaakt wordt door een -lekkende-stroom.

Voor de tweede vraag, ben ik toch nog niet op het goede pad....

In ieder geval al bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 januari 2010 - 13:47

Je zit niet helemaal op het goede spoor.
De heenstroom en de terugstroom lopen om dezelfde magneetkern. Maar omdat ze in tegengestelde richting loppen heffen hun magneetvelden elkaar op.
Als er door lek een verschil is tussen beide stromen, dan zal er wel een magneetveld ontstaan en dat zorgt ervoor dat de stroom wordt afgeschakeld. De werking berust dus op een stroomverschil.

Als er achter de diffschakelaar een kortsluiting is zullen de heenstroom en de retourstroom nog steeds even groot zijn, en schakelt de diffschakelaar niet uit.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 14:34

Dus geen spanning?

Ik dacht dat er door de verliesstroom een wisselveld optreedt in de ringvormige magneet die in een secundaire spoel een inductiespanning oproept die een relais schakelt die de kring onderbreekt zodat de totale kring spanningsloos wordt?

Voor dat tweede:
...................................DS
===============||=======*====
...................................||.........................||
===============||============

Als de groene verticale strepen de differentaalschakelaar voorstellen, de bruine horizontale de stroomkring, en de rode * de verliesstroom, dan zal de diff-schakelaar toch afspringen, of niet?

Nogmaals bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 07 januari 2010 - 14:42

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 januari 2010 - 17:10

Ik dacht dat er door de verliesstroom een wisselveld optreedt in de ringvormige magneet die in een secundaire spoel een inductiespanning oproept die een relais schakelt die de kring onderbreekt zodat de totale kring spanningsloos wordt?

Zo is het. Een verschil in de beide primaire stromen veroorzaakt een spanning in de secundaire wikkeling. En die spanning levert weer een stroom voor de uitschakelspoel. Het is dus een samenspel van spanningen en stromen. Die kun je vaak niet los van elkaar zien.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2010 - 20:21

Als er achter de diffschakelaar een kortsluiting is zullen de heenstroom en de retourstroom nog steeds even groot zijn, en schakelt de diffschakelaar niet uit.

Hoe dat zo?

Misschien begrijp ik niet wat er met 'achter' bedoeld wordt...
Immers, zolang het verlies optreedt op dezelfde kring, schakelt de diffschakelaar toch uit?

Nogmaals bedankt!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 januari 2010 - 00:02

Inderdaad, als er verlies naar aarde optreedt, dan zal de diffschakelaar uitschakelen.
Maar als er een kortsluiting optreedt tussen fase en nul, dan zijn beide stromen gelijk, en is er in de diffschakelaar geen verschil.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2010 - 08:51

U hebt me al veel verduidelijkt!

Enkel dit nog: met 'achter' wordt bedoeld dat de kortsluiting plaatsvindt tussen fase en nul dan?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 januari 2010 - 09:32

Met 'achter' bedoel ik vanuit het voedende net gezien aan de andere kant van de diffschakelaar.
Met kortsluiting bedoel ik een kortsluiting tussen fase en nul.
Een ongewenste verbinding tussen fase en aarde is een aardsluiting. Voor de stroom in de fase heeft dat dezelfde uitwerking, aangezien nul en aarde op het voedingspunt aan elkaar zitten. Maar voor de aardlekschakelaar maakt het een groot verschil, bij een kortsluiting loopt de stroom terug door de aardlekschakelaar via de nuldraad, bij een aardsluiting loopt de stroom terug door de aardedraad, buiten de aardlekschakelaar om.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2010 - 09:40

Erg bedankt, het is me nu duidelijk!

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:28

Nog een laatste vraagje: waarom laat een differentiaalschakelaar een grotere aardingsweerstand toe?

En uit interesse: vanwaar de naam differentiaalschakelaar? Wijst dat op het verschil (verliesstroom) waarop de werking is gebaseerd?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 17:45

Dit moest eigenlijk bij de vorige vraag, maar ik was net te laat om nog te mogen wijzigen, sorry.

Over de werking nog: dus bij een 'fout' contact tussen aarde en fase wordt een verschil gedetecteerd => slaat af
Maar bij een 'fout' contact tussen fase en nuldraad loopt de stroom terug door de nuldraad, waardoor de aardlekschakelaar geen verschil detecteert en dus niet afslaat. Correct?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:19

De differentiaalschakelaar heet inderdaad zo omdat hij reageert op een verschil tussen de fasestroom en de nulstroom.

Een verschil kan ontstaan als er een ongewenst contact is tussen de fase en aarde. Maar het kan ook bij een ongewenst contact tussen de nuldraad en aarde. Er loopt dan een deel van de retourstroom niet via de diffschakelaar terug, maar buitenom via de aarddraad.

Aangezien de diffschakelaar al reageert op een vrij kleine verschilstroom, doet hij het ook bij een relatief hoge weerstand van de aardverbinding.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 21:01

Je bent geweldig, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures