Winter en veel water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Winter en veel water

Op ons terrein is een sloot waar het water te snel doorheen stroomt. Hoe voorkom ik dat de grond wegslaat.

Situatieschets: Het water komt van een betonnen goot, gaat dan op ons terrein in de ca 1.5 dieper liggende sloot. De sloot is ca 1.80 m diep, 2 m wijd en 50 meter lang. De hoeveelheid water is zoveel dat de stroomsnelheid erg hoog is en daardoor de wallen wegslaat. Dit is een probleem, maar het daaropvolgende probleem is groter.

Aan het einde van de sloot is een betonnen brug, 2 m hoog en de overspanning is 4 meter. De brug rust op de grond, er is niet voor geheid. Door de hoge stroomsnelheid en hoeveelheid wordt grond bij de brug meegesleurd waardoor langzaam de brug z'n zijdelingse ondersteuning verliest. Links en rechts van de brug beukt het water tegen de grond aan. Als alles weg is zal het water tegen de zijkanten van de brug slaan, en de brug wegduwen.

Mijn eerste optie is de sloot dempen met grond en daarop de betonnen goot verlengen tot aan de brug.

Gaarne verneem ik van de medeforum lezers andere goede (en betaalbare) alternatieven.

Groete, Pannemanski
Groet, Pannemanski

Berichten: 389

Re: Winter en veel water

Weinig praktisch haalbaar, maar om de stroomsnelheid omlaag te halen, moet je A) de goot breder maken of B) je debiet verminderen of C) de helling van de goot verminderen. Ik denk dat geen van de drie in uw geval een deugdzame oplossing zullen bieden. Hindernissen voor het water aanbrengen, heeft weinig zin, want dan ge je na elke stroomvertraging weer een stroomversnelling krijgen.

De enige oplossing die werkbaar is, is het verstevigen van je oevers. Als de stroomsnelheid voldoende laag is, kan het planten van riet of gras langsheen de oevers helpen. Het water zal dan nog snel stromen in het midden, maar langsheen de kanten waar riet staat, zal de weerstand verhogen en het water trager gaan stromen. De wortels zullen bovendien uw wanden verstevigen.

Als de stroomsnelheid echter te hoog is, dien je de oevers te verstevigen met steviger materiaal. Ik denk hierbij aan houten damplanken (of goedkoop golfplaat als de oever verder stabiel is), stenen, eventueel vastgehouden in schanskorven of eventueel totaal betonneren. Kortom, je moet iets aanbrengen dat de stroming kan weerstaan en ervoor zorgt dat het water niet rechtstreeks langsheen de grond schuurt. Tegenwoordig hebben ze voor dit doel ook al erosiewerende matten. Het hangt van jezelf af of je heel je goot wil beschermen, of enkel de delen rond de brug. Als je enkel de brug beschermt, zorg ervoor dat je niet direct onder de brug beschermt, maar ook enkele meters daarvoor en daarachter.

Over wat voor grond heb je het (klei, zand, leem?) en over welke watersnelheden gaat het (dit laatste kan je meten door een afstand uit te zetten en een vlottertje in het water te gooien en de reistijd te timen)

Reageer