Springen naar inhoud

Ontijzeren van grondwater via beluchting

• Log in om te kunnen reageren

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 16:00

Hoi allemaal,

ik ben educatief medewerker in een waterwinningsbedrijf. Even kort schetsen wat en hoe wij het doen ;-)

1) Via winputten in de duinen zuigen we water op (uit een zoetwaterlens) met vacuŁmpompen.
2) Dat grondwater wordt met roterende borstels belucht waardoor een deel van het aanwezige Fe≤+ omgevormd wordt tot Fe≥+. Het nieuwe systeem is eens cascadesysteem/watervalsysteem, wat terug een energiewinst oplever. Na deze beluchting vormen er zich roestvlokken in het water. Hier wordt ook de ammonium uit het grondwater gefilterd via nitrificerende bacteriŽn.
3) Het beluchte water wordt door een zandfilter geleid waarna we ons drinkwater verkrijgen.
4) Voordat het drinkwater het net op gestuwd wordt passeert het nog eens langs een UV-filter om eventuele aanwezige levende organismen (zoals virussen-bacteriŽn) te doden
5) Het afvalwater wordt via bezinkingsprocessen "geschoond" tot wat we viswater noemen. Dat wordt normaal in het kanaal geloosd (= effluent)
6) Ons bedrijf neemt naargelang het seizoen/de vraag een stuk van dat effluent over en via microfiltratie en omgekeerde osmose wordt het effluent zo goed als gedemineraliseerd en ontdaan van eventuele aanwezige reststoffen (pesticiden, hormonen, medicinale bestanddelen, ...) en micro-organismen.
7) Dit water wordt teruggepompt naar de duinen waar het terug insijpelt in de zoetwaterlens terwijl het opnieuw de nodige mineralen en nutriŽnten opneemt.

Voila, tot daar de kringloop van onze waterwinning en nu komt mijn vraag:

Als educatief medewerker is het onder andere mijn taak om mensen daarover te informeren, waaronder ook leerlingen. Nu had ik graag alle stappen van deze kringloop onderveeld in verschillende werkstations zodat ze zelf kunnen grondwater omvormen tot drinkwater.

Het oppompen kunnen we aantonen met een hevelsysteem, dat is geen probleem. Het probleem is het beluchten. Wanneer wij puur grondwater nemen en zelf beluchten zal dit weinig tot geen resultaat geven. Is er een mogelijkheid om aan kraantjeswater Fe≤+ toe te voegen die we dan nadien zelf kunnen beluchten? Het doel is om duidelijk de vlokvorming aan te tonen en om het water nadien te filteren.

Het zou positief zijn als dat zonder risico kan gebeuren, gezien de leeftijd varieert van 12 tot 14jr. Iemand een idee of voorstel? Ik had al iemand horen praten over het toevoegen van Mohr's zout.

Bedankt op voorhand!

Bart

Veranderd door AtroX, 07 januari 2010 - 16:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 16:40

Dit onderwerp kan een uitgebreide discussie opleveren en enige tijd kosten. Vandaar verplaatst naar het vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 17:01

Waarom bevat je puur grondwater geen Fe2+? Kan je niet het grondwater uit de duinen gebruiken voor je schaalmodel?

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 22:20

Het grondwater bevat Fe≤+ maar het beluchten ervan geeft geen goed effect. Ik zou willen extra Fe≤+ toevoegen om het effect te versterken.

In de beluchting wordt ook een stof toegevoegd aan het water die het vlokken bevordert.

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 15:18

Misschien kan je een soort van neerslagreactie proberen uit te voeren? Want (als ik het goed begrepen heb) zijn de roestvlokken ook een soort van neerslag (kristallisatie) in het water.

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 15:34

Hoi,

dit is de reactievergelijking:

4Fe2+ + 6H2O + 3O2 --> 4Fe3+ + 12(OH)- --> 4Fe(OH)3 + 4FeO(OH) + 4H2O

Waarschijnlijk zal dit een neerslag zijn (ik ben geen chemicus :-) )

Maar de eerste vraag is wat de beste manier is om Fe2+ in oplossing te brengen om meer vlokvorming aan te tonen op kleine schaal.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:45

Dat je extra Fe++ moet oplossen voor de demonstratie lijkt me duidelijk, dat kan via om het even welk ijzer-2-zout (FeSO4 of FeCl2 lijkt logisch als kandidaat).

Ik denk dat de meest zichtbare demonstratie toevoegen van loog vereist, waardoor vrijwel direct ijzer-2-hydroxide zal neerslaan uit de oplossing. Of het met die reactie met doorleiden van lucht gaat lukken als labdemonstratie lijkt me lastig te zeggen - in principe werkt het wel, maar of het snel en heftig genoeg gaat voor een zichtbaar effect is denk ik vooral een kwestie van proberen.
Victory through technology

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 19:46

Denk je dat het toevoegen van die Fe(II)-zouten drinkbaar zal zijn achteraf?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 18:00

Ik zou uit voorzorg altijd afraden iets te drinken of te eten dat het resutlaat is van een laboratoriumproef - al was het maar vanwege het risico van onbedoeld gebruik van verkeerde reagentia, contentaties of vervuilingen.

Als je ijzer-2-sulfaat gebruikt zou het in principe in kleine hoeveelheden weinig kwaad kunnen om binnen te krijgen - het wordt ook wel gebruikt als ijzersupplement in geval van bloedarmoede. Een overschot aan ijzer geeft echter wel medische complicaties, dus ik zou in ieder geval de innamme beperken tot een maximum van enkele milligrammen ijzer (de aanbevolen inname is in de orde van 10 mg per dag, maar dat krijg je normaal al uit voeding, dus dit komt erbij).

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 10:13

Ben net terug van het testen van de beluchting.

We hebben ijzer toegevoegd onder de vorm van FeCl2 maar bij het beluchten (door meermaals te schudden en de lucht te verversen) kregen we geen vlokvorming te zien. Het zal dus niet lukken.

Zijn er andere eenvoudige proeven waarbij er zich een neerslag vormt bij het toevoegen van zuurstof?

mvg

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2010 - 00:55

Ik vrees dat het lastig wordt zoiets te doen. Probleem is nl dat je normaliter al begint met water waarin enig zuurstof is opgelost, dus alles dat daarmee neerslaat geeft onmiddelijk een reactie, nog voor je extra zuurstof toevoegt.

Aan de andere kant zijn er wel reacties die neerslag geven en gebruikt worden om reeds aanwezig zuurstof te bepalen (bijv de winkler test). Ik denk dat het wel mogelijk is die reagentia in zuurstof-vrij water op te lossen om vervolgens een reactie te geven zodra je zuurstof toevoegt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2010 - 20:07

We hebben ijzer toegevoegd onder de vorm van FeCl2 maar bij het beluchten (door meermaals te schudden en de lucht te verversen) kregen we geen vlokvorming te zien.

Enig idee van de pH van dat water? Dat oxidatieproces verloopt pas vlot bij pH's boven de 7. En om te beluchten zou je lucht via zo'n schuimsteentje (aquariumbeluchting) onder in je monster kunnen persen. Toevoegen van FeCL3 zou ook een vlotter resultaat moeten leveren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 14:53

Ik kan het navragen wat de pH bedraagt. In het pompstation zelf wordt de gevormde CO2 afgezogen om de pH boven de 7 te houden.

Veranderd door AtroX, 05 oktober 2011 - 14:54

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures