Bepaling van deeltjes of golfkarakter.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Bepaling van deeltjes of golfkarakter.

Goeiedag:),

Voor sommige experimenten met licht gebruikt men het deeltjeskarakter en bij andere de golfkarakter.

Hoe kan men uitsluiten dat het ene karakter het geschikte is en het andere niet?

een vb/

- Bij het compton-effect.

Via het deeltjes karakter bepaalde Compton zijn formule, deze formule bekwam hij via de vergelijking van een foton en via het behoud van energie en impuls.

->verandering van golflengte (van het foton) na botsing van het foton met een elektron.

Het deeltjes karakter zegt dan weer dat er 'niets' zal gebeuren, ( ik hebt het ook over de golflengte) en dus geen verandering van golflengte optreedt.

Mijn echte vraag is dus, hoe het komt dat bv. Behoud van impuls en van energie niet gelden voor het golfkarakter?

(Mijn vermoeden voor behoud van impuls?-> EM-golven zijn massaloos, en impuls = massa * snelheid -> geen impuls mogelijk)

Wat voor behoud van energie?

Ik hoop dat mijn uitleg en de eigenlijke vraag duidelijk zijn.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bepaling van deeltjes of golfkarakter.

verandering van golflengte (van het foton) na botsing van het foton met een elektron. Het deeltjes karakter zegt dan weer dat er 'niets' zal gebeuren, ( ik hebt het ook over de golflengte) en dus geen verandering van golflengte optreedt.
De beschrijving van het golfkaraker zegt niets over het deeltjesgedrag en omgekeerd,

de deeltjestheorie zegt niets over de golfeigenschappen.

Reageer