Springen naar inhoud

Reactievergelijking van het slecht oplosbare zout: caco3

• Log in om te kunnen reageren

moniquesck

moniquesck

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 19:40

Hallo!

CaCO3 is een slecht oplosbaar zout.
Maar vaak zien we dat dit zout toch reageert met het zuur H3O+:

CaCO3 (s) + H3O+(aq) --> Ca2+(aq) + 'H2OCO3'

Dit is opzich een logische reactie, alleen:

CaCo3 is een slecht oplosbaar zout. Er zullen dus weinig CO32- zijn die met H3O+ kunnen reageren.
Hoe kan deze reactie dan toch plaatsvinden?

Alvast bedankt!

p.s De goede opletters zullen zien dat ik veel topics over zuren en basen heb gemaakt. Ik hoop niet dat dit erg is. Ik heb eenmaal veel vragen, die ik niet gemakkelijk via een andere bron te weten kom.

Veranderd door moniquesck, 07 januari 2010 - 19:41

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 19:46

Hallo!

CaCO3 is een slecht oplosbaar zout.
Maar vaak zien we dat dit zout toch reageert met het zuur H3O+:

CaCO3 (s) + H3O+(aq) --> Ca2+(aq) + 'H2OCO3'

Dit is opzich een logische reactie, alleen:

CaCo3 is een slecht oplosbaar zout. Er zullen dus weinig CO32- zijn die met H3O+ kunnen reageren.
Hoe kan deze reactie dan toch plaatsvinden?

Alvast bedankt!

p.s De goede opletters zullen zien dat ik veel topics over zuren en basen heb gemaakt. Ik hoop niet dat dit erg is. Ik heb eenmaal veel vragen, die ik niet gemakkelijk via een andere bron te weten kom.

Heb je die vergelijking zelf opgesteld? Want 'H2OCO3' ken ik niet.
Bij een zout schrijf je eerst de dissociatie uit, en de gedissocieerde componenten kunnen dan in interactie treden met het solvent. Is het zout slecht oplosbaar, dan vindt die dissociatie gewoon weinig tot zeer weinig plaats en vindt die interactie met water ook niet plaats.

Verder heb je H20 enkel aan een andere stof gekoppeld in een complex ofwel onder de vorm van H+ afkomstig van H20. Niet zomaar eraan vast geplakt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

moniquesck

moniquesck

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 20:04

hallo,

sorry. Ik heb een fout gemaakt. Het moet natuurlijk zijn: H2CO3 (ik deed 'snel antwoord' vandaar geen supercript)

Uw taalgebruik vind ik even te moeilijk. Anders gezegd: heel veel termen ken ik niet, zoals solvent en dissociatie(dit heb ik simpelweg nog nooit geleerd). Maar ik zal wat termen googelen.
Maar als het kan, graag wat simpeler:$.

En nu zie ik ook de misopvatting. Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd.

Ik bedoel meer (dit is een opgave):
Maagsap is zouztuur. Brandend maagzuur bevat teveel oxoniumionen. Sommige maagtabletten bevatten calciumcarbonaat. Dit reageert met die oxoniumionen. Alleen (nu dus mijn werkelijke vraag), calciumcarbonaat is een slecht oplosbaar zout en er zullen dus ook weinig ionen bij vrijkomen. Hoe kan dan alsnog de base (want daar gaat het om) Co32- reageren met het zuurdeeltje h3o+?

ik hoop dat ik zo duidelijker ben!

bedankt!:eusa_whistle:

Veranderd door moniquesck, 07 januari 2010 - 20:11

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 20:06

solvent of oplosmiddel
dissociŽren: zout splitst in metaalkation en zuurrest onder invloed van waterig oplosmiddel
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

moniquesck

moniquesck

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 20:15

En als ik nog een vraag mag stellen:

Bij het neutraliseren van een zoutzuur voeg je natronloog toe. Als het aantal mol H3O+ gelijk is aan het aantal mol OH- , is dan de Ph= 7, en heb je dan automatisch een neutralisatie van de oplossing?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden (die enorm helpen:))

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 20:21

Met de nieuwe termen: laat HCl dissociŽren in de oplossing. (zoutzuur is een sterk zuur).
Laat NaOH ook dissociŽren in de oplossing (natriumloog is een sterke base).

Dan: laat de H+ en OH- met elkaar reageren (aflopend). Afhankelijk van de hoeveelheid die je toevoegt, wordt er een nog steeds zure oplossing (er blijft HCl over), een neutrale (evenveel base toegevoegd (in mol) als er zuur aanwezig was) of een basische oplossing (meer base toegevoegd).

Veranderd door In fysics I trust, 07 januari 2010 - 20:21

moniquesck

moniquesck

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 20:36

En het antwoord op mijn hoofdvraag, over calciumcarbonaat.
Ik hoop dat ik hem nu wel goed geformuleerd heb en dat er geen misverstanden kunnen ontstaan...

Groeten!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2462 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 21:02

Calciumcarbonaat reageert met een zuur onder invloed van gasontwikkeling. Om wat voor gas gaat het, en hoe kun je dat weergeven met een reactievergelijking?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2010 - 21:05

Ik dacht er aan om het evenwicht aan te drijven met iets dat de reactieproducten laat wegreageren?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 januari 2010 - 23:41

Ondanks de slechte oplosbaarheid van CaCO3 zal toch een klein deel zal dissociŽren in Ca2+ en CO32-. Het oplossen van een zout (elk zout) wordt namelijk ook gegeven door een evenwicht. Er komt dus een klein beetje CO32- terecht in de oplossing, waarna de zuurbasereactie kan verlopen.

Bij die zuurbasereactie ontstaat "H2CO3". Let echter op, want met het opschrijven van die molecuulformule, ook tussen aanhalingstekens, ben je er nog niet. Ten eerst omdat je dat niet in de reactievergelijking mag schrijven, ten tweede omdat de verklaring nog niet compleet is.

H2CO3 is een instabiele stof die direct splitst in twee stoffen - volgens mij weet je ook welke! Een van die 2 stoffen lost slecht op in water, en verdwijnt dus weer uit de oplossing. Op dat moment is er dus geen evenwicht meer: CO32- is weggereageerd en een deel van de stoffen die daarbij is ontstaan zijn uit de oplossing verdwenen. De enige manier om de boel weer in evenwicht te krijgen is wanneer er weer een beetje CaCO3 oplost, maar daarna begint het verhaal weer van voren af aan - CO32- reageert met het zuur dat in oplossing is (zolang dat er nog is natuurlijk), een deel verdampt en verdwijnt uit de oplossing, et cetera. Dit gaat net zo lang door totdat de H+ ionen "op" zijn, of totdat het calciumcarbonaat op is.

De reactie verloopt dus via opgeloste CO32- deeltjes, maar die worden gevormd en weer verbruikt. Voor de totaalreactie is dat niet van belang, en dus zie je dat ook niet terug in de reactievergelijking.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 09:31

Dus inderdaad een aandrijving van het evenwicht omdat het reactieproduct niet stabiel is?

moniquesck

moniquesck

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 12:09

Bedankt Marko!

Het is naturlijk een evenwicht, maar aangezien het gas verdwijnt, kan de reactie naar links niet verlopen, dus is de reactie alsnog aflopend! Zo heb ik het niet eens gezien.
Heel erg bedankt!
Misschien een rare 'vraag', maar ik kan me voorstellen dat als je een rennie neemt (waar dat bevat waterstofcarbonaat), veel Co2 in je maag hebt, waardoor je moet boeren?.

Bedankt!:eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures