Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Goeieavond,

Een massa van 2,5 kg en een massa van 3,1 kg glijden samen van een helling van 30° (zie figuur 1). De kinetische wrijvingscoëfficiënt tussen de lichte massa en de helling is 0,23 en deze tussen de zwaardere massa en de helling is 0,51.

a.Bereken de versnelling waarmee beide massa’s naar beneden komen.

b.Welke kracht oefent de lichte massa uit op de zwaardere?

sqfdsqf.PNG
sqfdsqf.PNG (268.92 KiB) 301 keer bekeken
Nu weet ik echt niet goed hoe er aan te beginnen. Aangezien ze samen glijden; mag ik dit zien als één geheel? En de wrijvingskrachten van elk afzonderlijk blok dan bij elkaar op tellen en zien als een totale wrijvingskracht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Vraag je éérst eens af: als je ze náást elkaar naar beneden zou laten glijden, welke zou dan het eerst beneden zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Als ik het afzonderlijk beschouw is de wrijvingskracht op de kleinste massa slechts 4,88 N, die op de grootste massa 13,43 N. De kleinste massa wil dus sneller naar beneden gaan, maar kan dat niet (zie figuur waarom). Dus in mijn ogen ben ik nog altijd geen stap verder?

En voor vraag 2, is de resulterende kracht van de kleinste massa, de kracht die op de zwaardere zal uitgeoefend worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

dus duwt het kleine blok tegen het grote, ze worden als het ware één, met één massa (en dus één zwaartekracht), en één wrijvingskracht. Daarmee kun je één versnelling uitrekenen. Het grote blok krijgt dus een wat grotere versnelling dan onder eigen stoom. Hoeveel kracht is er nodig om dat extra beetje versnelling te bereiken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

De kracht die zorgt voor deze extra versnelling is 7,38N volgens mijn berekeningen.

Dus als ik dan enkel het zwaarste blok beschouw, met die extra kracht die er op inwerkt, kan je in feite de versnelling er uit gaan berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Dus als ik dan enkel het zwaarste blok beschouw, met die extra kracht die er op inwerkt, kan je in feite de versnelling er uit gaan berekenen?
Geen idee, zou best kunnen, maar dat is te onhelder gesteld om te kunnen beantwoorden zolang ik niet zie hoe je komt aan
De kracht die zorgt voor deze extra versnelling is 7,38N volgens mijn berekeningen.
of ik hem zelf bereken. (maar dat is eigenlijk niet de bedoeling)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Ik bereken eerst voor de kleinste massa de zwaartekracht component volgens de x-as (neem helling neerwaarts positieve x-as)

Deze is: Fz.cos(60°) = 12,26 N

Dan bereken ik de wrijvingskracht.

Eerst de normaalkracht: Fn = m.g.cos(30°) = 21,24 N

Vermenigvuldigen met de kinetische wrijvingscoëfficient geeft de wrijvingskracht = 4,885 N (en negatief , volgens keuze x-as)

Dus tenslotte is de resulterende kracht 12,26 N - 4,885 N = 7,38 N.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Maar die kan NIET volledig worden gebruikt om dat grote blok te versnellen, want dat zou betekenen dat er voor het kleine blok zelf niks overblijft, en die dus met constante snelheid zou verder gaan.
  1. bereken nettokracht op kleine blok (deed je, 7,38 N, correct)
  2. idem voor het grote...
  3. tel op
  4. tel de massa's op
  5. bereken de versnelling die de blokken samen zullen ondervinden.
  6. bereken ook de versnelling die het grote blok zou hebben als het kleine er neit was
  7. bereken het verschil tussen die versnellingen
  8. die extra versnelling wordt geleverd door de kracht die het kleine blok op het grote uitoefent.
  9. F=m·a
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Twee massa's al glijdend van een helling met wrijving

Oke dus de eerste vraag was, zoals ik vermoedde, gewoon alle krachten die overal inwerken optellen. Bedankt voor de uitleg voor de uitwerking van de tweede vraag.

Reageer