Ruimtemeetkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 478

Ruimtemeetkunde

Hallo, ik ben op school bezig met ruimtemeetkunde en met vectoriele vergelijkingen, maar ik kan er eigenlijk niet goed aan uit hoe ik eraan begin. Ik hoop dat iemand mij misschien kan uitleggen hoe je hieraan begint en verder uitwerkt. Waneer is het de bedoeling om een richtingsvector te zoeken,...?

http://www.gricha.bewoner.antwerpen.be/v4580.htm

Deze site hierboven geeft er een voorbeeld van, kan iemand mij misschien uitleggen waarom E het juiste antwoord is want ik begrijp er eigenlijk weinig van?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ruimtemeetkunde

De vectoriële vergelijking van een rechte door een A en met richtingsvector R wordt gegeven door: X = A+k.R; helpt dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

De vectoriële vergelijking van een rechte door een A en met richtingsvector R wordt gegeven door: X = A+k.R; helpt dat?
Ik denk van wel, kan je misschien dit even controleren: ( alle rechten van de tekening)

http://www.gricha.bewoner.antwerpen.be/v4580.htm

De vectoriele vergelijking van rechte 1: P= k.A

De vectoriele vergelijking van rechte 2: P= A + k.B

De vectoriele vergelijking van rechte 3: P= B + k.A

De vectoriele vergelijking van rechte 4: P= K.B

De vectoriele vergelijking van rechte 5: P= (1-k)A + k.B

De vectoriele vergelijking van rechte 6: P= (1-k)B + k.A

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ruimtemeetkunde

Prot schreef:De vectoriele vergelijking van rechte 5: P= (1-k)A + k.B

De vectoriele vergelijking van rechte 6: P= (1-k)B + k.A
Dit is twee keer een vectoriële vergelijking van rechte 6, de rechte door A en B.

Voor rechte 5 is een richtingsvector de vector A+B (zie je dat?) en gaat door O...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ruimtemeetkunde

De vectoriele vergelijking van rechte 5: P= (1-k)A + k.B


Met deze ben ik het niet eens. Bekijk die nog eens goed.

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

Met deze ben ik het niet eens. Bekijk die nog eens goed.


Ja, inderdaad ik zie het dat het de resulterende vector van A en B is dus A+B, bedankt Xenion en TD voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ruimtemeetkunde

Oké, graag gedaan - succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

Oké, graag gedaan - succes ermee!
Ik begin het een beetje te begrijpen, maar ik heb nog een vraag i.v.m hiermee, ik weet eigenlijk niet goed wat de P is in bijvoorbeeld: P= a + k.b, is de p hier een andere vector? En wanneer is het de bedoeling dat je een richtingsvector zoekt voor de vectoriele vergelijking op te stellen?

Ik heb hier een voorbeeldje: ze vragen de vectoriele vergelijking van de rechte die door het midden van lijnstuk AB gaat en evenwijdig is me ac, hoe begin ik hier aan en waar ligt nu de nulvector?

Mijn redenering:

Moet ik hier de richtingsvector bepalen omdat de rechte a.c evenwijdig loopt met de vergelijking van de gevraagde rechte, maar nu weet ik niet waar de richtingsvector is of wat die is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ruimtemeetkunde

Algemeen heb je een vergelijking:
\(\bar P = \bar A + k*\bar B\)
Hierin zijn:

A: een vector waar je rechte door gaat

B: de richtingsvector

Intuïtief kan je het zo zien:

Voor 1 bepaalde waarde van k heb je EEN vector P van de rechte. Als je k dus laat lopen over de reële getallen dan krijg je alle vectoren van die rechte (dus de volledige rechte).

Voor dat voorbeeld dat jij nu zegt kan voor de duidelijkheid een tekening maken waarbij je zelf ergens een oorsprong kiest, maar je kan ook meteen de algemene vergelijking invullen. Je hebt je richting gegeven en een punt waar je rechte doorgaat.

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

Xenion schreef:Algemeen heb je een vergelijking:
\(\bar P = \bar A + k*\bar B\)
Hierin zijn:

A: een vector waar je rechte door gaat

B: de richtingsvector

Intuïtief kan je het zo zien:

Voor 1 bepaalde waarde van k heb je EEN vector P van de rechte. Als je k dus laat lopen over de reële getallen dan krijg je alle vectoren van die rechte (dus de volledige rechte).

Voor dat voorbeeld dat jij nu zegt kan voor de duidelijkheid een tekening maken waarbij je zelf ergens een oorsprong kiest, maar je kan ook meteen de algemene vergelijking invullen. Je hebt je richting gegeven en een punt waar je rechte doorgaat.
Dus, de richting van mijn opgave is dat de rechte evenwijdig loopt met a.c dus daar moet ik dan de richtinsvector van bepalen dus is richtingsvector c-a?/2 (omdat er over het midden van het lijnstuk wordt gepraat)? En de rechte gaat door het lijnstuk A.B dus P= A.B + k (c-a)/2

dus als ik dat veder uitreken: P= A.B + k.c /2- k.a/2

Is dit dan de uiteindelijke vergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ruimtemeetkunde

Nee, je ziet het nog niet.

Je notatie is trouwens ook nogal verwarrend.

Het lijnstuk noteer je als AB.

A.B zou eerder het scalair product tussen A en B beschrijven.

Je vector gaat door het midden van het lijnstuk AB. Dat is dus (A+B)/2

De richting is AC, dat is inderdaad (C-A). Je zou hier willen delen voor 2, maar dat heeft geen nut aangezien je de richtingsvector met een getal k vermenigvuldigt maakt het niet uit of je deelt door iets. De richtingsvector geeft enkel de RICHTING van de rechte aan.

De vergelijking zou dus worden:
\(\bar P = \frac{(\bar A + \bar B)}{2} + k*(\bar C - \bar A)\)

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

Ok, die begrijp ik, moet de richtingsvector altijd evenwijdig lopen met de rechte waarvan de vergelijking moet bepaald worden?

Zoals in deze site (de oefening die ik al getoond heb)

http://www.gricha.bewoner.antwerpen.be/v4580.htm

Voor rechte 6: hier loopt geen enkele rechte mee evenwijdig wat zijn dan hier de richtinsgvectoren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ruimtemeetkunde

Voor rechte 6: hier loopt geen enkele rechte mee evenwijdig wat zijn dan hier de richtinsgvectoren?


Je bent erin geslaagd van de richting van nr5 te vinden. Die van 6 is niet zo heel anders. Zie je het echt niet?

Berichten: 478

Re: Ruimtemeetkunde

Je bent erin geslaagd van de richting van nr5 te vinden. Die van 6 is niet zo heel anders. Zie je het echt niet?
Kan het dit misschien zijn, de tegengestelde vectoren van A en B lopen evenwijdig met de rechte 6 dus dat zijn de richtinsgvectoren?

Dus de rechte snijdt in A of B met twee richtingsvectoren: P= A -k.A - k.B

P= (1-k)A - k.B of P= (1-k)B - k.A

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ruimtemeetkunde

Kan het dit misschien zijn, de tegengestelde vectoren van A en B lopen evenwijdig met de rechte 6 dus dat zijn de richtinsgvectoren?


Je moet een bewerking met A en B vinden die een vector oplevert die evenwijdig loopt met die rechte 6. Er zijn niet zoveel mogelijkheden. (Ik weet dat ik hier toen ik het voor het eerst zag ook problemen mee, had maar na een tijdje verwerf je er wel inzicht in en dan zie je de dingen sneller.)

Reageer