Springen naar inhoud

Aardingspin

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 08:22

Hoe kan je nagaan of de aardingspin in een stopcontact wel degelijk is aangesloten?

(Zodat je dat later nog eens kan proberen, op een veilige manier dus)

http://nl.wikipedia....iki/Contactdoos maakte me niet veel wijzer ...
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Antares_*

• Gast

Geplaatst op 08 januari 2010 - 16:57

Je kan dit altijd nakijken met een ohm-meter en een zeer lange kabel :eusa_whistle:
gewoon de aardepen van je stopcontact aansluiten op de ohm-meter, en dan nakijken met bvb een andere stopcontact (ook de aarding natuurlijk)
als je dan een waarde hebt, ben je zeker dat het geaard is.

Maar ik zou toch wel controleren op zen minst met een 'origineel' stopcontact, waarvan je zeker bent dat die geaard is.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:24

Vroeger waren daar speciale meetapparaatjes voor. Daarmee maakten ze via een weerstand verbinding tussen de fase en de aardpen waardoor er een stevige stroom ging lopen. Op het meetinstrument kon je dan aflezen wat het spanningsverschil was tussen de aardpen en de nulaansluiting, en dat gaf een indicatie van de weerstand van de aardgeleider vanaf de meterkast.

Tegenwoordig werkt dat niet meer omdat de aardlekschakelaar dan direct afschakelt.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:26

Maar als je zo'n apparaatje gebruikt, en de aardlek slaat af, weet je in ieder geval toch dat hij is aangesloten, niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

*_gast_Antares_*

• Gast

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:30

Waarschijnlijk wel, ja.
Maar zou je gewoon daarvoor dat gebruiken?
Ik zou gewoon zeggen, kortsluiten die handel!
Dan weet je het direct :eusa_whistle:

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:32

Komt bij mij nu de vraag op, of, in geval je slechts ťťn stopcontact hebt, je een kortsluiting kan veroorzaken zonder het toestel kapot te maken?
Anders is kortsluiten wel het duidelijkst :eusa_whistle:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:35

Niet direct. Een aardlekschakelaar slaat al af bij 30 mA. Maar als er ergens in die aardleiding een (relatief grote) weerstand zit kun je door 230 V aan de aardleiding te hangen die aardlekschakelaar er nog makkelijk afgooien. Je voelt je dan "veilig". Maar goed kans dat bij een wat geringere spanning er niks gebeurt. Terwijl jij, als je aan die geringere spanning hangt, tůch een stevige opsodemieter krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:39

Reageerde u op Antares of op mij?
(Voor alle duidelijkheid :eusa_whistle:)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 17:47

Ik reageerde op deze twee berichten:

Maar als je zo'n apparaatje gebruikt, en de aardlek slaat af, weet je in ieder geval toch dat hij is aangesloten, niet?

Waarschijnlijk wel, ja.
Maar zou je gewoon daarvoor dat gebruiken?
Ik zou gewoon zeggen, kortsluiten die handel!
Dan weet je het direct :eusa_whistle:

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2010 - 18:54

Als ik met de grasmaaier de draad afrijd, merk ik het toch ook :eusa_whistle:

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2010 - 21:51

Ja, maar dan is de vraag wie er sneller is, de kortsluitbeveiliging of de aardlekschakelaar.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 15:37

IK heb al veel ideeŽn gevonden hier, waarvoor dank, maar, alles wel beschouwd, wat is dan het beste om op eenvoudige wijze toch te weten te komen of de pin geaard is (zonder speciale apparatuur)?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 19:00

Probeer eens de ohmmeter van een multimeter aan ťťn kant aansluiten op die aarde, aan de andere kant op de waterleiding? Als je gťťn "aarde" hebt is de weerstand in ieder geval "oneindig".

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2010 - 22:14

Juist, de waterleiding is geaard!

En als de aardingspin van het stopcontact ook geaard zou zijn, zou de gemeten weerstand 0 moeten zijn. Immers, de aardingspin zorgt voor een zo laag mogelijk potentiaalverschil met de aarde.

Correct of niet?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures