Blok ijs valt van vliegtuig

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Blok ijs valt van vliegtuig

Een vliegtuig vliegt horizontaal 100 m boven de grond met een snelheid v0 van 40 m/s. Een blok ijs valt van de vleugel van het vliegtuig.

a. Met welke snelheid v (geef x en y-component) komt dit blok ijs op de grond terecht (verwaarloos wrijving).

b.Wat is de afstand tussen het vliegtuig en het blok ijs op het moment dat het ijs op de grond valt?

a. Volgens mij zal de horizontale snelheidscomponent van het blok ijs constant blijven en gelijk zijn aan de horizontale snelheid van het vliegtuig: v0 = vijsx = 40 m/s

De y-component is gewoon gelijk aan: vy en dat kan je berekenen met basisformules van een kogelbaan (of gewoon als valbeweging beschouwen)...

Voor vraag a heb ik dus geen problemen denk ik, maar vraag b, is dat niet gewoon 100 m? Aangezien de valversnelling enkel maar je verticale snelheidscomponent beïnvloed, moeten ze toch in feite, wanneer het ijs valt op de grond, zich nog steeds perfect boven elkaar bevinden? Dus op 100m ?

Wie kan hier zijn mening over geven? Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Je vraagt je dus af of, als dat blok valt uit een bewegend vliegtuig:

a) recht omlaag valt, immers, vanaf het moment dat het losgelaten wordt is er enkel de zwaartekracht op van toepassing;

b) dat blok een horizontale verplaatsing zal ondergaan, die het meekrijgt omdat het uit een bewegend object valt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 393

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

vliegtuig.jpg
vliegtuig.jpg (14.83 KiB) 255 keer bekeken


Heb snel ff een schets gemaakt. Volgens mij krijgt het blok ijs dus een horizontale snelheid mee van het vliegtuig en valt het gewoon ondertussen naar beneden. Dus als het beneden is is de afstand tussen het vliegtuig en het blok ijs nog altijd 100m?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Dat is juist. De horizontale componenten blijven inderdaad gelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

vraag b, is dat niet gewoon 100 m?
ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Wat ik me afvraag, hoe zit het dan met het feit dat het vliegtuig zijn aandrijving niet verliest (en zijn snelheid blijft behouden), terwijl het blok ijs, vanaf het moment dat het het vliegtuig verlaat, die horizontale stuwkracht niet meer heeft?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

JeanJean schreef:Een vliegtuig vliegt horizontaal 100 m boven de grond met een snelheid v0 van 40 m/s. Een blok ijs valt van de vleugel van het vliegtuig.

a. Met welke snelheid v (geef x en y-component) komt dit blok ijs op de grond terecht
(verwaarloos wrijving).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

:eusa_whistle: En dus blijft de meegegeven beginsnelheid de hele tijd gelden.

Thx
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

In fysics I trust schreef: :eusa_whistle: En dus blijft de meegegeven beginsnelheid de hele tijd gelden.

Thx
Helemaal niet. 'DE' snelheid is een vector. Een grootheid met een richting, een zin en een grootte.

Enkel de snelheid volgens de horizontale richting blijft gelijk omdat er geen krachten zijn die in deze richting werken (dit zal niet meer opgaan als je wrijving invoert).

Het blok bevindt zich in het zwaarteveld, dus zal de snelheid in de verticale richting steeds groter worden en de modulus van 'de' snelheid dus ook. De richting verandert bijgevolg ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Sorry, slordig uitgedrukt, je hebt natuurlijk gelijk.

Ik was nog aan het verder redeneren over
...die horizontale stuwkracht niet meer heeft?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Wat zegt de eerste wet van Newton?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok ijs valt van vliegtuig

Bedankt hoor, maar ik heb het intussen door :eusa_whistle: Toch bedankt voor de moeite!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer