Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Cyanide is een krachtig gif dat bindt op de heemgroepen in hemoglobine en in de cytochromen van de oxidatieve fosforylatie. Met die kennis in het achterhoofd zou ik moeten antwoorden op de vraag: "De cellulaire concentratie van welke van de volgende moleculen zal drastisch verminderen bij cyanidevergiftiging?"

Twee van de moleculen die volgen zijn ATP en heemgroepen. Nu is het de bedoeling dat ik bepaal welke van de twee het meest aangetast zal worden door cyanide. Het correcte antwoord is ATP en dat kan ik ook eenvoudig verklaren. Immers, door de blokkage van de cytochromen in complex IV van de oxidatieve fosforylatie, zal de elektronentransfer stilvallen en zal er geen protonengradiënt ontstaan waarmee ATP geproduceerd kan worden.

Ook heemgroepen zullen in verminderde mate voorkomen door cyanidevergiftiging, maar minder drastisch omdat dit zogezegd zou afhangen van het ATP. Nu is mijn vraag: waarom? Zet cyanide de heemsynthese stop? Is er bij deze heemsynthese ATP nodig?

Algemeen: waarom zorgt cyanidevergiftiging voor een vermindering van het aantal heemgroepen (ik weet dat het bindt op deze heemgroepen, maar daardoor worden ze enkel geblokkeerd, niet afgebroken, toch?) en waarom gebeurt dit minder drastisch dan de vermindering van ATP?

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Heem produceert (katalyseert, maar het komt hier op hetzelfde neer) ATP. Eén heem produceert meer ATP dan één, dus zul je meer ATP moeten missen dan heem.

Een heemtekort door verminderde synthese zul je, denk ik, pas merken als de cyanide al bijna uitgewerkt is (of fataal geworden is).

Je zult ook NAD+ zien dalen, als ik me niet vergis.

Berichten: 8.614

Re: Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Ensiferum schreef:Heem produceert (katalyseert, maar het komt hier op hetzelfde neer) ATP. Eén heem produceert meer ATP dan één, dus zul je meer ATP moeten missen dan heem.

Een heemtekort door verminderde synthese zul je, denk ik, pas merken als de cyanide al bijna uitgewerkt is (of fataal geworden is).
Dat verklaart al het een en ander, bedankt. Maar hoe komt het dan dat de heemsynthese verminderd wordt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Dat verklaart al het een en ander, bedankt. Maar hoe komt het dan dat de heemsynthese verminderd wordt?
Tekort aan zuurstof lijkt me de meest waarschijnlijke verklaring. Het is hoe dan ook niet zo belangrijk voor de vraag, zoals ik al zei. Niet de molecule heem vermindert in concentratie, maar het beschikbaar heem (dat dus niet vast is gelegd door cyanide).

Berichten: 8.614

Re: Cyanidevergiftiging en heemgroepen

Duidelijk, bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer