Oligomycine en ontkoppelaars

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Oligomycine en ontkoppelaars

Het antischimmelmiddel oligomycine inhibeert het ATP synthase en daarmee dus ook de oxidatieve fosforylatie. Immers, omdat het ATP synthase geblokkeerd is, kunnen de protonen die tijdens de oxidatieve fosforylatie naar de intermembranaire ruimte van het mitochondrium worden gepompt niet via dit ATP synthase terugstromen naar de mitochondriale matrix. De concentratiegradiënt van deze protonen tussen de mitochondriale matrix en de intermembranaire ruimte wordt groter, het pompen van protonen gaat steeds moeilijker en uiteindelijk valt de elektronentransfer stil.

Als therapie voor oligomycinevergiftiging zou men volgens mijn cursus de ontkoppelaar DNP kunnen toevoegen. Ontkopperlaars zijn lipofiele moleculen die de protonen binden en vervolgens naar de mitochondriale matrix diffunderen. Hierdoor valt de protonengradiënt weg en zal de zuurstofopname stijgen.

Ik begrijp echter niet hoe dit het probleem verhelpt: de protonengradiënt mag dan wel weggenomen zijn en de oxidatieve fosforylatie is opnieuw op gang gekomen, maar er kan nog steeds geen ATP aangemaakt worden omdat het ATP synthase geblokkeerd blijft door oligomycine. Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oligomycine en ontkoppelaars

Is de oligomycine constant aanwezig en actief of raakt het inactief/verlaat het het lichaam?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Oligomycine en ontkoppelaars

[...] of raakt het inactief/verlaat het het lichaam?
Dat is een optie. Bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1

Re: Oligomycine en ontkoppelaars

2,4-dinitrofenol zorgt ervoor dat de elektronen transfer terug kan doorgaan, maar het zorgt er niet voor dat dat de oxidatieve fosforylatie terug doorgaat. De ATP synthase is nog steeds geblokkeerd.

Reageer