Springen naar inhoud

Lipidenmetabolisme en glycogeen

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2010 - 16:18

Een vraag die ik mogelijk op mijn examen medische biochemie kan krijgen, is de volgende:

Een farmaceutisch bedrijf wenst een anti­‐obesitasgeneesmiddel te ontwikkelen dat rechtstreeks inwerkt op het metabolisme van het vetweefsel. De meest veelbelovende geneesmiddelen behoren tot het type dat:
  • β-­adrenerge receptoren stimuleert
  • adenylaatcyclase inhibeert
  • de opname van glucose in vetweefselcellen stimuleert
  • het hormoon-sensitieve lipase in het vetweefsel inhibeert
  • de insulinereceptoren in het vetweefsel stimuleert
Het correcte antwoord is A. Bij stimulatie van de β-­adrenerge receptoren in het vetweefsel (subtype β3) door bijv. adrenaline zal er via een G-proteïnegekoppeld signaaltransductiesysteem achtereenvolgens (a)adenylaatcyclase geactiveerd worden, (b) c-AMP geproduceerd worden door dit adenylaatcyclase, © een proteïnekinase A geactiveerd worden door dit c-AMP, (d) protëïnen gefosforyleerd worden door dit proteïnekinase A.

Het hormoon-sensitief lipase, dat mede verantwoordelijk is voor de afbraak van lipiden (en dus een anti-obesitaseffect heeft) staat onder invloed van proteïnekinase A en zal dus geactiveerd worden. Hierdoor worden er lipiden afgebroken en bereikt men het gewenste effect.

De overige antwoordmogelijkheden zijn duidelijk fout:
  • B: Als adenylaatcyclase geïnhibeerd wordt, zal de signaaltransductie onderbroken worden, zal het hormoon-sensitief lipase niet geactiveerd worden en zullen er dus geen lipiden worden afgebroken.
  • C: Als de vetcellen glucose opnemen, kan dit via de glycolyse in de citroenzuurcyclus terechtkomen, waar het gebruikt kan worden voor biosynthetische doeleinden zoals vetzuursynthese. Men bereikt dus het omgekeerde effect.
  • D: Als het hormoon-sensitief lipase geïnhibeerd wordt, zullen er geen lipiden meer worden afgebroken zoals eerder gezegd.
  • E: Als de insulinereceptoren in het vetweefsel gestimuleerd worden, zal dit vetweefsel meer glucose opnemen met het gevolg dat bij C wordt besproken.
Tot zover geen probleem (tenzij één van bovenstaande verklaringen niet helemaal correct is, gelieve mij daar dan op te wijzen).

Een door vroegere eerstejaarsstudenten opgemaakte examenbundel geeft echter een andere verklaring voor het juist zijn van antwoord A en het fout zijn van antwoord B. Daar redeneren ze via het glycogeenmetabolisme. Het signaaltransductiesysteem dat ik hierboven beschreef, zorgt namelijk ook voor de inactivatie van het glycogeensynthase en de activatie van het glycogeenfosforylase. Hierdoor worden respectievelijk de glycogeensynthese stopgezet en de glycogenolyse geactiveerd. Hun redenering bij antwoord A: door deze stimulatie wordt er glycogeen afgebroken en kan dit glycogeen niet meer omgezet worden in vetzuren en vervolgens in lipiden. Hun redenering bij antwoord B: door de inhibitie van dit adenylaatcyclase wordt net het omgekeerde effect bereikt. De glycogenolyse zal immers stopgezet worden en de glycogeensynthese zal in gang gezet worden. Hierdoor stapelt glycogeen zich op, dat vervolgens omgezet kan worden in vetzuren en lipiden.

Op het jaarforum merkte een medestudente op dat deze redenering weerlegd kan worden en ik volg haar daarin. Immers, om te beginnen wordt de glycogeenvoorraad gestapeld in de lever en in de spiercellen, niet in het vetweefsel. De vraag stelt dat het geneesmiddel rechtstreeks moet inwerken op het metabolisme in het vetweefsel. Daarnaast kan glucose die vrijkomt tijdens de afbraak van glycogeen naar het vetweefsel gevoerd worden en daar omgezet worden in vetzuren en lipiden, wat we dus net niet willen hebben. Tot slot is er volgens ons geen rechtstreekse pathway die glycogeen omzet in vetzuren en triglyceriden. In dat opzicht zou de redenering van de examenbundel dus net het tegenovergestelde bereiken van wat we met het geneesmiddel willen doen en dus volstrekt fout zijn.

Kan er iemand a.u.b. aangeven welke redenering nu de correcte is (of ze misschien allebei deels correct zijn) en waar één van beide (of beide) rederingen spaak loopt/lopen?

Alvast bedankt!

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 20:12

Stimulatie van B2-receptoren stimuleert ook de lipolyse.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 16:34

Ik begrijp niet goed waar je naartoe wilt.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 18:44

Dat redeneren via het glycogeenmetabolisme en wat dies meer zij volgens mij te moeilijk denken is en dat stimulatie van B-adrenerge receptoren (en dan met name de B2) de lipolyse stimuleert. Er vindt dus een verhoogd metabolisme plaats van vet (direct op vetmetabolisme). Eén van de redenen waarom al die supermodellen als ontbijt Efedrine eten.

Maar misschien denk ik wel te simpel :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 19:01

[...]

Maar misschien denk ik wel te simpel :eusa_whistle:

Dat lijkt me sterk. Redeneren via het lipidenmetabolisme is én directer én eenvoudiger én relevanter gezien de vraagstelling. Bedankt voor je antwoord!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures