Springen naar inhoud

Hoe kom ik aan meer stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 22:04

Ik ben 12 jaar en scheikunde boeit me heel erg. maar ik maar weinig stoffen: Litmus powder, K4{Fe(CN)6} . 3h20, Nh4Fe(SO)2 . 12h20, C6H8O7, Na2CO3 hoe kom ik aan meer???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2010 - 22:20

Op zo'n jonge leeftijd al geÔnteresseerd zijn in scheikunde is wel indrukwekkend, ik heb de ervaring dat scheikunde bij jonge mensen overkomt als iets enorm saai, zeker als je bekijkt hoe het in een aantal middelbare scholen onderwezen wordt...

Je hebt een aantal zout-hydraten en natriumcarbonaat. Dat zijn op zich stabiele verbindingen die niet snel zullen reageren. Je kan ze wel eens proberen op te lossen in water samen met andere zouten, en hopen dat je een nieuwe neerslag krijgt (redoxreactie). Maar ik zou niet direct iets exotherm en spectaculair verwachten. Overigens, de zouten die jij hebt worden (als ik me niet vergis) gebruikt als meststoffen voor planten.

C6H8O7, dat kan citroenzuur of isocitroenzuur zijn (isomeren). Een zuur kan je met een base laten reageren, dat is meestal wel een exotherme reactie met als resultaat zouten.

Het is nu toch niet een goed idee om vanalles bij elkaar te gieten. In de praktische scheikunde is het vrij belangrijk om te weten waar je mee bezig bent. Maar de echt reactieve (gevaarlijke) stoffen kan je als 12-jarige niet (op een legale manier) kopen. Bij een doe-het-zelver kan je wel aan een bus aceton geraken, en verdund zoutzuur. Zoutzuur kan je dan laten reageren met een NaOH-oplossing (WC-ontstopper), en dit is een redelijk sterke exotherme reactie.

Maar nogmaals, experimenteer niet in het wilde weg: je zou niet de eerste zijn die een hand of arm verliest, of die verbrand wordt door een bijtend goedje, enkel door het roekeloos omgaan met chemicaliŽn.

Veranderd door Frank P, 08 januari 2010 - 22:25

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 13:35

Je hebt veel meer stoffen tot je beschikking dan je misschien denkt. De stichting C3 biedt een hele hoop experimenten aan die je met huis- tuin- en keukenmiddelen kunt uitvoeren. Verder kun je op www.hekserij.nl diverse chemicaliŽn bestellen en recepten terugvinden.

Ga echter, zoals Frank al aangaf, nooit zomaar experimenteren door willekeurig chemicaliŽn bij elkaar te gooien.

Zoutzuur en gootsteenontstopper bij elkaar gooien moet je in ieder geval niet doen. Het oplossen van gootsteenontstopper in water levert al een behoorlijke warmteontwikkeling op, de reactie met zoutzuur is nog heftiger en daardoor gevaarlijk!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

*_gast_Marckvdv_*

• Gast

Geplaatst op 03 februari 2010 - 18:43

Ik ben 11 jaar en heb het zelfde probleem. Maar bij mij is het nog erger.
Ik heb alleen wat soda aluminium, Ijzervijlsel, en azijn(Ik heb wel meer maar dat mag ik niet gebruiken.)
Dus ik zou graag iets willen dat iedereen heeft en ook nog leuk is.

*_gast_Marckvdv_*

• Gast

Geplaatst op 03 februari 2010 - 18:48

Je hebt veel meer stoffen tot je beschikking dan je misschien denkt. De stichting C3 biedt een hele hoop experimenten aan die je met huis- tuin- en keukenmiddelen kunt uitvoeren. Verder kun je op www.hekserij.nl diverse chemicaliŽn bestellen en recepten terugvinden.

Ga echter, zoals Frank al aangaf, nooit zomaar experimenteren door willekeurig chemicaliŽn bij elkaar te gooien.

Zoutzuur en gootsteenontstopper bij elkaar gooien moet je in ieder geval niet doen. Het oplossen van gootsteenontstopper in water levert al een behoorlijke warmteontwikkeling op, de reactie met zoutzuur is nog heftiger en daardoor gevaarlijk!

Jij en Frank hebben wel gelijk dat je niet alle stoffen zomaar bij elkaar moet gooien, maar die sites die je aangaf waren een beetje kinderachtig hiermee bedoel ik dat ze niet zo leuk zijn. Ik ben 11 dus een jaar jonger en vindt dat best wel saai.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 14:31

Leuk, maar doe alles met kleine hoeveelheden:
Los wat ijzervijlsel op in azijn (een paar milliliter), je zal een groen-gele oplossing verkrijgen, als niet alles oplost, voeg dan wat extra azijn toe. Voeg niet teveel azijn toe.
Maak een oplossing van je soda (natriumcarbonaat), door zoveel mogelijk soda in een hoeveelheid water op te lossen, ongeveer tien keer zoveel als je oplossing van ijzer in azijn.

Druppel je oplossing van ijzer in azijn bij de sodaoplossing en je zal een paar dingen waarnemen.

koent

koent

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 17:17

deze 2 sites gebruik ik vaak om stoffen te bestellen:

http://www.cavemanrocketry.com/

http://www.labshop.nl/

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures