Isomeren hexaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Isomeren hexaan

De vraag was:

Teken de structuurformule van het aantal verschillende stoffen met de molecuulformule C6H14

En geef de naam van alle isomeren van hexaan.

Hieronder geven ze als antwoord:

2-methylpentaan

3-methylpentaan

2,2-dimethylpentaan

2,3-dimethulbutaan

Zelf dacht ik dat 2-propynbutaan en 2-methylethyl-butaan er ook bij hoorden.

Maak ik hier nu een denkfout, of komt dit doordat deze vragen corresponderen met een paragraaf waarin propylgroepen nog niet behandelt zijn (wat namelijk zo is)?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Isomeren hexaan

Zelf dacht ik dat 2-propynbutaan en 2-methylethyl-butaan er ook bij hoorden.
Ethyl en propyn wijst op en onverzadigde verbinding.

Hexaan en zijn isomeren moeten alleen maar verzadigde verbindingen bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Isomeren hexaan

"Ethyl-" wijst op een C2H5-groep. Daar is niets onverzadigds aan. "Propyn" als substituent-naam is onzin, als het om een onverzadigde C3-verbinding zou gaan zou de naam op zijn minst propynyl- zijn. Maar waarschijnlijker betreft het hier een typfout en gaat het gewoon om "propyl", C3H7- dus.

Er zijn twwee redenen dat 1-methylethylbutaan en propylbutaan niet juist kunnen zijn. Ten eerste levert het stoffen op met 7 C-atomen (het zijn dus geen isomeren van hexaan), ten tweede is bij de verbindingen de langste lineaire keten 5 respectievelijk 6 atomen lang. Het gaat dus niet om 1-methylethylbutaan en propylbutaan, maar om 2,3-dimethylpentaan en 3-methylhexaan.

@jpstaman: Er staan overigens wel meer typfouten in de startpost. 2,2-dimethylpentaan is geen isomeer van hexaan, 2,2-dimethylbutaan wel. Het zou handig zijn, en het zou op prijs gesteld worden, als je wat meer aandacht besteedt aan je bericht. Dat voorkomt verwarringen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer