De mug en de evolutie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 664

De mug en de evolutie

De mug, je kent 'm wel, de 'nachtrustverstorer'.

Nu vraag ik mij af, waarom is de mug nog niet stil geevolueerd?

Alle muggen die men hoort slaat men dood. Er zou toch een positieve selectie moeten zijn voor de stille mug?

- zijn die stille muggen er wel, maar die prikken je zonder dat je het merkt?

- is er een natuurkundige ondergrens aan het aantal decibels dat een mug

kan produceren?

- is het een geintje van God?

- hoor ik ze alleen?

- wie prikken ze allemaal nog meer behalve mensen?

- is het survival of the luckiest?

- gebruikt een mug zijn geluid om te navigeren?

- een mug kan eigenlijk wel stil maar maakt gewoon om hoop lawaai om je te treiteren.

Dus, waarom is de mug nog niet stil geevolueerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De mug en de evolutie

Chriis schreef:....... Er zou toch een positieve selectie moeten zijn voor de stille mug?  

...........

......Dus, waarom is de mug nog niet stil geevolueerd?
Je gebruikt hier de begrippen selectie en evolutie door elkaar.

Volgens mij zijn dat twee verschillende begrippen.

Overigens heb ik geen antwoord op de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De mug en de evolutie

Wat jij hoort is geen zoemende mug maar een windverplaatsing door de vleugels, en dit veroorzaakt een zoemgeluid, de enigste manier om dus een stille mug te krijgen is door ze niet meer te laten vliegen (en dat lijkt me niet zo een gunstige zaak)

Natuurlijk kan je altijd aannemen dat god de muggen heeft gemaakt om je te pesten :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: De mug en de evolutie

Bovendien, genoeg muggen overleven het wel. De soort is nou niet bepaald aan het uitsterven. Het is dus evolutionair gezien blijkbaar geen probleem.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: De mug en de evolutie

Die paar muggen die zo stom zijn om mensenbloed te willen pakken sterven idd uit. De rest gaar gewoon daar zitten waar het rund er niet goed bij kan.
β-Damascenon en maneschijn

Re: De mug en de evolutie

Er zijn stille muggen.

Sterker nog: als je op vakantie gaat naar de tropen, dan geldt voor een aantal ziekten dat ze worden overgebracht door muggen die je niet hoort. Bijvoorbeeld de Aenes Egypticus die Dengue verspreidt.

Re: De mug en de evolutie

Wellicht zijn onze muggen niet ge-evolueerd op de mens maar op grootwild. De kans dat een koe of edelhert zich wat aantrekt van een zoemende mug is vrij klein. Dat muggen mensen lekker vinden is een "bijproduct" van deze evolutie.

Evolutie resulteert vaak in bepaald gedrag of in bepaalde soortkenmerken die daarna "hun eigen leven gaan leiden": het lijkt erg onhandig in de huidige context maar in het verleden heeft zoiets een reden gehad.

Berichten: 664

Re: De mug en de evolutie

Cycloon schreef:Wat jij hoort is geen zoemende mug maar een windverplaatsing door de vleugels, en dit veroorzaakt een zoemgeluid, de enigste manier om dus een stille mug te krijgen is door ze niet meer te laten vliegen (en dat lijkt me niet zo een gunstige zaak)

Natuurlijk kan je altijd aannemen dat god de muggen heeft gemaakt om je te pesten  :wink:
Ok, de mug heeft dus geen toeter op zak. Dus hij doet het waarschijnlijk niet expres.

Maar toch vind ik het geluid dat een mug maakt wat overdreven. Weet je nog dat je vroeger van die kleppers op je fiets deed?, volgens mij is het zoiets.

Die zal God er dan wel opgezet hebben.

Toch blijf ik het interessant vinden dat net dat beestje dat 's nachts rond je hoofd gaat vliegen zo'n irritant geluid maakt. Of ligt dat aan mij?

(Bedankt voor de serieuze zinnige antwoorden!)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: De mug en de evolutie

Het zoemen van de vrouwtjesmuggen (degenen die steken) heeft ook nog een andere functie: namelijk het aantrekken van mannetjes. De antennes van de mannetjes staan exact afgestemd op de zoemfrequentie van de vrouwtjes. Bron: http://www.dierenbescherming.nl/downloads/..._juli_32-33.pdf.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 664

Re: De mug en de evolutie

Veertje schreef:Het zoemen van de vrouwtjesmuggen (degenen die steken) heeft ook nog een andere functie: namelijk het aantrekken van mannetjes. De antennes van de mannetjes staan exact afgestemd op de zoemfrequentie van de vrouwtjes.  

Bron: http:/ /www.dierenbescherming.nl/downloads/pdf/dier/03_juli_32-33.pdf.
God heeft ook overal een excuus voor.

Ze zijn nog beschermd ook, het wordt steeds gekker.

Bedankt, verhelderend artikeltje.

Reageer