H20 molecuul splitsen

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 23

H20 molecuul splitsen

Ik wil watergas opvangen maar ja hoe!!!!

Door water te elektrolyseren (met natriumchloride) komt er van de negatieve (-) draad ''bubbels'' Dat is waterstofgas

Maar hoe zou ik dat waterstof gas kunnen "opvangen" Ik ben 12 jaar en heb dus nog geen duur apparatuur zoals een elektrolyse-apparaat. ](*,) 8-) ](*,) ](*,) :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: H20 molecuul splitsen

Dag Stan,

Waterstofgas maken en opvangen is niet zo heel moeilijk. Maar daarna komen pas de problemen. Het is bij het opslaan en gebruiken van waterstofgas dat het echt wel gevaarlijk wordt zonder passend materiaal en gereedschap.

Het lijkt me niet verstandig om dit te doen zonder begeleiding van iemand met verstand hiervan, en dat heeft niet alleen met jouw leeftijd te maken. Een klein foutje hierbij maken kan ernstige ongelukken (ontploffingen) veroorzaken. Een paar tips op een forum, hoe goed bedoeld ook, zijn niet de manier om veilig met waterstofgas te werken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 199

Re: H20 molecuul splitsen

Ik raad je aan om dit proefje niet thuis maar op school te doen, samen met een scheikundedocent. Hij/zij heeft de spulletjes die je nodig hebt, maar nog belangrijker is dat hij/zij je kan begeleiden. Waterstofgas is nl heel erg gevaarlijk; het is een heel erg explosief gas dat je alleen in kleine hoeveelheden moet opvangen. Verder ontstaat er bij jouw proef chloorgas, dat is ook geen leuk stofje, het is giftig! En een mengsel van waterstof en chloor explodeert al als er een zonnestraal of lichtflits op valt. Dan ontstaat er een zuur. Kijk maar eens op http://video.google.com/videoplay?docid=-3...23263545966418#
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: H20 molecuul splitsen

En dat lijkt me voldoende informatie om dit topic mee af te sluiten. Zie ook de bijsluiter van het scheikundeforum, waarin staat:
Vuurwerk en explosieven

Vragen of antwoorden over vuurwerk en explosieven zijn verboden als het gaat over over:

- hoe je vuurwerk of explosieven maakt

- waar je vuurwerk, explosieven en typerende pyrotechnische stoffen kan kopen

- andere zaken die het maken van vuurwerk en exposieven makkelijker maken

Opstellingen zonder een explosief karakter, die door de moderator als pyrotechnisch beschouwd worden, vallen onder het explosievenbeleid.

Bij overtreding, maar ook in geval van twijfel kan elke moderator besluiten een topic te sluiten, en/of berichten of delen daarvan te wijzigen of te verwijderen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten