Springen naar inhoud

Effect warmtepomp


  • Log in om te kunnen reageren

#1

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 11:26

Ik heb een warmte pomp in mijn cv installatie zitten. Geweldig natuurlijk in combinatie met lage temperatuur vloerverwarming. Het is een Daalderop combinair ketel die 70% van zijn energie uit de buiten lucht zou halen die de ketel van buiten af aan zuigt. Enig nadeel is natuurlijk het stroomgebruik van de ketel gezien het feit dat de warmtepomp een debiet van circa 600 m^3 per uur moet verplaatsen.

Nu het zo koud is als de laatste dagen ( -5) vraag ik mij af wat het effect van de warmte pomp nog is. Ik vraag me af of de pomp bij deze temperaturen niet beter uit te schakelen is of blijft deze effectief? Kan iemand daar wat over zeggen?

Dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 11:38

De coefficient of performance (COP, zeg maar het "rendement" van een warmtepomp) neemt af naarmate het temperatuursverschil tussen de aanvoer en gewenste temperatuur groter wordt. Hoe lager de COP, hoe meer electriciteit je nodig hebt om de gewenste vloertemperatuur te bereiken. Een COP van 3 of lager is economisch gezien niet interessant meer (gas is dan goedkoper). Afhankelijk van de aanvoertemperatuur van je vloerverwarming, zal deze COP grens ergens tussen de -5 en 0 graden bereikt worden. Het is dus inderdaad beter om bij temperaturen ver onder nul de warmtepomp uit te zetten. Ik ken het systeem van Daalderop een beetje en ik zou eerlijk gezegd verwachten dat zij dit al ingebouwd hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 11:46

Geweldig dank voor je snelle uitleg. De wp heeft ook vannacht de hele nacht staan draaien. Nu vraag ik mij af: de pomp die het water rondpompt is via (ingewikkeld) menu in te stellen. Is het handig de pomp juist bij koud weer hoger te zetten. Immers de temp van het retourwater is dan hoger dan bij lage pompstand zodat het warmteverschil lager wordt. of gaat die redenatie niet op.

Overigens ik vind dat de wp wel erg veel stroom gebruikt. Hoe kan ik bepalen of het acceptabel is, of dat de ketel bijvoorbeeld niet goed is ingeregeld?

#4

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 12:32

De retourtemperatuur mag juist niet te hoog.

Voor een Daalderop systeem is het ontzettend lastig te beoordelen of deze goed werkt, omdat het ook nog eens (warme) ventilatie lucht bijmengt bij de buitenlucht en de CV installatie ook nog eens kan bijverwarmen.

Om toch een idee te krijgen:
- Hebben jullie een 1 zone of 2 zone systeem?
- Wat is de aanvoertemperatuur
- Wat voor type woning wonen je, wanneer is deze gebouwd en zijn er naderhand nog isolatiemaatregelen getroffen?
- Weet je misschien wat je jaarlijks elektriciteits- en gas verbruik was, voordat de combinair geinstalleerd werd?
- Wat is het elektriciteit en gas verbruik (jaarlijks) met de combinair?
- Op welke temperatuur staat de thermostaat? Wordt deze temperatuur ook gehaald?
- In welke regio van Nederland/Belgie woon je?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#5

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 12:53

Klopt inderdaad de centrale ventilatie is gekoppeld aan de "inlaat"naar de warmte pomp. Ik laat de centrale afzuiging meestal ( excl douchen) op stand 1 staand. Dan staat de centrale afzuiging op 15% van max (dat kan ik instellen)

Verder:

we hebben 1 zone want in de gehele woning incl zolder zit dezelfde vloerverwarming. Beneden (5 circuits) staat alles aan. Boven (9 zones) alles uit behalve de studeerkamer en de badkamer.

ik het met een IR meter gemeten de aanvoer naar de vloer en de afvoer. Dit verschilt per meting want het kan dat de ketel ( wp of gas) juist aanslaat. denk dan aan bijvoorbeeld 35 versus 26 graden.

ik heb diverse thermometers gekocht. De ingestelde temps worden gehaald. Maar per deel van de woonkamer zijn de temps verschillend. Daarom knijp ik nu enkele circuits in de woonkamer zodat het overal even warm wordt. (Is dat verstandig?)

het is nieuwbouw twee onder een kap woning febr 2009 opgeleverd. 650 m^3 beneden oppervlak is 65 m^2 plus 10 M^2 omgebouwde garage

dus geen energiegegevens. vanaf februari 09:
stroom hoog: 2800
stroom laag 3200
gas 1200m^3

wonen in midden Nederland


Gas valt goed mee, maar electra tamelijk hoog naar mijn idee

Heb het idee dat de termostaat van benden juist op de warmste plek van de woonkamer hangt. Ik denk er over deze te verplaatsen

Heb juist een stroommeter besteld om het warmtepomp deel te meten

Wat kun je meer vertellen over de betreffende combinair ketel ?


dank voor je hulp!

#6

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2010 - 13:36

Ik zal proberen een schatting te maken. Dit is dus geen formele berekening (er kunnen geen rechten aan worden ontleend :eusa_whistle: )

Voor een nieuwbouw twee-onder-1 kap woning is de jaarlijkse warmtevraag ongeveer 30 GJ. Verder is de tapwatervraag ongeveer 9 GJ.

Het jaarlijkse gemiddelde elektriciteitsverbruik is 3700 kWh. Een twee onder 1 kap zit daar boven, zeker al er mechanische ventilatie wordt toegepast, maar ik ga eerst even van het gemiddelde uit. De totale energie (verwarming, tapwater en gemiddeld electra) is dan 52 GJ

De gegevens die jij op geeft zijn voor 11 maanden, inclusief koude winter. Gas en elektraverbruik omgerekend is 60 GJ. Meterstanden zijn dus zo gek nog niet.

Knijpen is op zich niet zo'n heel probleem, mits er voldoende circuits open zijn. Zoals gezegd, moet het systeem wel zijn warmte kwijt, anders wordt de retourtemperatuur te hoog. Het lijkt erop dat je een aanvoertemperatuur van 35 graden hebt. Ik geloof dat het minimum in een daalderop systeem 30 graden is. Als je dit weet in te stellen (en de temperatuur in de kamer blijft zoals gewenst), dan bespaart dit nog wat energie.

Overigens is de ventilatie wat aan de lage kant. In principe moet deze op stand 2 staan als er mensen aanwezig zijn (inclusief slapen), Stand 1 hoort alleen bij afwezigheid gebruikt te worden. Dit zal het elektrisch verbruik wel omhoog brengen, maar mogelijk dat de Combinair juist minder gaat verbruiken (omdat deze meer warme lucht krijgt). Volgens Daalderop zou het systeem minimaal 150 m3/h binnenlucht moeten krijgen om efficient te werken. Dit lukt in een twee-onder-1 kap woning alleen bij stand 2.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#7

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 13:03

Bart,

Dank je, voor de berekening. Fijn te zien dat het energie gebruik nog niet uit de hand loopt!

Ik lees, liever een lagere aanvoertemperatuur dan een hoge. Maar waarom is dan het effect van de wp het hoogst?
Feitelijk moet ik dan de debiet van de pomp verhogen voldoende warmte overdracht te kunenn laten plaats vinden.
Dus verlagen aanvoertemperatuur en als warmtevraag niet meer gehaald wordt dan verhogen omloopsnelheid/debiet

graag je mening een nog ander idee: ik heb een grote zolder waar ook de ketel met wp staat. Ik gebruik de zolder niet en de vloerverwarming staat daar uit. Toch is het nog 16/17 graden. Ook daar is afzuiging.

Heeft het nut als ik het ventilatieventiel daar volledig open zet (en de afzuiging op stand 3 zet, om beneden wel voldoende afzuiging te houden) De aanvoertemperatuur van de lucht die wp aanzuigt wordt daarmee natuurlijk verhoogd.

* In hoeverre beinvloed dat het rendement van de warmtepomp
* En deze gedachte logisch. mijn redenatie: warmelucht op zolder niet nodig, beneden. Om te zorgen dat ik de lucht niet van beneden naar boven zuig; zolder raam op een kiertje

Overigens heb ik een stroommeter gekocht en gisteren tussen stopcontact en warntepomp gezet. Zover nu te zien gebruikt de warmtepomp tussen de 550 en 630 watt.

Dank !

#8

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2010 - 20:26

Er spelen twee warmteprocessen een rol. Het ontrekken van warmte uit de aangevoerde lucht en de overdracht van deze warmte naar het vloerverwarmingssysteem.

Het eerste proces werkt ruwweg als volgt. Lucht met een bepaalde temperatuur (bijvoorbeeld 10 graden Celcius) wordt gecomprimeerd door een elektrisch aangedreven compressor. Hierdoor daalt het volume van de lucht, maar stijgt de druk en temperatuur. De lucht is nu bijvoorbeeld 45 graden Celcius. De warmte wordt overgedragen aan het water, waardoor de gecomprimeerde lucht in temperatuur daalt, naar bijvoorbeeld 25 graden Celcius. Vervolgens mag de lucht weer expanderen: het volume neemt toe en de druk en temperatuur nemen af. De lucht eindigt met een temperatuur van -5 graden Celcius.

Het rendement van dit proces wordt bepaald door het verschil in begin en eindtemperatuur, in dit voorbeeld dus 10 en 45 graden Celcius. Hoe groter het verschil tussen deze twee temperaturen, hoe lager het rendement. De eindtemperatuur ligt min of meer vast voor je systeem, maar je begintemperatuur wordt bepaald door de inkomende lucht. Hoe warmer deze lucht, hoe beter je warmtepomp het doet. Het is dus erg onverstandig om op dit moment 's nacht direct de buitenlucht (van -10 graden Celcius) te gebruiken, omdat het rendement zo laag is. Daalderop is echter zo slim geweest om deze lucht te mengen met de ventilatielucht (lucht die toch al weggegooid wordt, samen met de warmte die het bevat). Hierdoor is de luchtinvoertemperatuur van de warmtepomp gemiddeld hoger en presteert deze beter.

Het tweede proces is de overdracht van de warmte lucht (45 graden Celcius) naar het vloerverwarmingssysteem. Hierbij gaat sowieso een graad of 5 verloren aan de warmtewisselaar. Je maximum temperatuur die je kunt bereiken is dus 40 graden Celcius. De afgekoelde lucht bereikt dezelfde temperatuur als de temperatuur van het water in de retourleiding. Dit is immers het "koude" water. Als deze temperatuur al 30 graden is, dan heb je voor niks al die lucht zo warm gemaakt, want je gooit het grootste deel weer weg. ideaal is om een retourtemperatuur van 20 graden of lager te hebben. Hoe lager deze temperatuur, hoe meer warmte van de lucht overgedragen kan worden naar het water.

Als je de pomp te snel laad draaien, dan heeft de warmte niet de tijd om in de vloer te gaan zitten en krijg je dus warm water in je retourleiding, hierdoor gaat de warmtepomp dus minder efficient werken.
Het verlagen van de aanvoertemperatuur betekent dat de lucht niet langer 45 graden Celcius hoeft te zijn, maar 35 graden Celcius. Hierdoor wordt het temperatuursverschil met de temperatuur van het aangevoerde lucht kleiner en de warmtepomp efficienter.

Uitgaande dat je warmtepomp 2.5 kW aan warmte levert, heb je op dit moment een COP > 4, en dat is zeker niet slecht. Ik denk dat er nog iets verbeterd kan worden als je de aanvoertemperatuur naar 30 graden Celcius terugbrengt, mits het dan nog warm wordt in huis. Van de pomp zou ik verder afblijven. Het goed afstellen van de pomp is een lastig klusje.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#9

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2010 - 21:07

Dank je, het wordt mij veel duidelijker. Om het helemaal te begrijpen nog enkele vragen:

Je stelt in het eerste : Hoe groter het verschil tussen deze twee temperaturen, hoe lager het rendement. Ik veronderstel doordat dit doordat koudere lucht verder gecomprimeerd moet worden om de beoogde 45 graden te halen? Of wordt de maximaal bereikte temperatuur gewoon lager?

Verder comprimeren kost meer energie, dus is ongunstig. Daarom liever warmere lucht aanzuigen dan koudere. In die logica is het dus erg gunstig op juist zoveel mogelijk relatief warme lucht van mij zolder bij te laten mengen door de ventilatie op zolder volleidg open te zetten. Tuurlijk zuig ik dan wat warme lucht van de begane grond naar boven, maar ik krijg een beter rendement in mijn systeem terug. Eens?


In proces 2: Ik snap dat als ik minder warm water (in jouw voorbeeld 20 graden) langs 40 graden lucht stuur, de warmte overdracht beter is dan wanneer ik er 30 graden water langs stuur. Dus liever een lagere retourtemperatuur en een lager pompsnelheid.

Verderop zeg je: Het verlagen van de aanvoertemperatuur betekent dat de lucht niet langer 45 graden Celcius hoeft te zijn, maar 35 graden Celcius. Hierdoor wordt het temperatuursverschil met de temperatuur van het aangevoerde lucht kleiner en de warmtepomp efficienter. Eerder stelde je dat de eindtemperatuur min of meer vast lag op 45 graden. 35 graden is dan toch niet haalbaar? Of bedoel je, meer retourwater laten opwarmen met dezelfde hoeveelheid gecomprimeerde lucht?

Wat ik echter niet begrijp is dat ik op de tussengekoppelde stroommeter, het verbruikte vermogen zie schommelen tussen grofweg 520 watt en 700 watt. Wat is hier de oorzaak van?

Je stelt een COP > 4. 2500/600 maar waar komt die 2500 vandaan?

Overigens wordt einde van deze week een nieuwe besturingsunit in de ketel geplaatst omdat er problemen mee schijnen te zijn. Ik ga kijken wat dat doet. Tevens maakt de ketel ( = wp en fan) behoorlijke herrie) ik ga kijken of ik dat verder kan isoleren. Verdere tips?

Groet en dank voor je cursus!

#10

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2010 - 21:37

Je stelt in het eerste : Hoe groter het verschil tussen deze twee temperaturen, hoe lager het rendement. Ik veronderstel doordat dit doordat koudere lucht verder gecomprimeerd moet worden om de beoogde 45 graden te halen? Of wordt de maximaal bereikte temperatuur gewoon lager?

Ruwweg komt het daar wel op neer. Een meer gedetailleerde uitleg over de werking van een (ideale) warmtepomp is hier te vinden:
http://www.nvpt.nl/files/80-6-131.pdf

Verder comprimeren kost meer energie, dus is ongunstig. Daarom liever warmere lucht aanzuigen dan koudere. In die logica is het dus erg gunstig op juist zoveel mogelijk relatief warme lucht van mij zolder bij te laten mengen door de ventilatie op zolder volleidg open te zetten. Tuurlijk zuig ik dan wat warme lucht van de begane grond naar boven, maar ik krijg een beter rendement in mijn systeem terug. Eens?

Het rendement van het systeem gaat inderdaad omhoog, maar de warme lucht die je uit je kamer ontrekt wordt aangevuld met koude lucht van buiten. Deze koude lucht moet weer opgewarmd worden. Zoals eerder gezegt is dit geen simpel systeem. De vuistregel is dan ook om de ventilatie voor normaal gebruik te zetten (dwz standje 2).

Verderop zeg je: Het verlagen van de aanvoertemperatuur betekent dat de lucht niet langer 45 graden Celcius hoeft te zijn, maar 35 graden Celcius. Hierdoor wordt het temperatuursverschil met de temperatuur van het aangevoerde lucht kleiner en de warmtepomp efficienter. Eerder stelde je dat de eindtemperatuur min of meer vast lag op 45 graden. 35 graden is dan toch niet haalbaar?

Inderdaad een beetje verwarrend. De luchttemperatuur is gerelateerd aan de aanvoertemperatuur van je vloerverwarmingssysteem. Als de aanvoertemperatuur 40 graden is, dan moet de luchttemperatuur 45 graden zijn. Verander je de aanvoertemperatuur in 30 graden, dan is er 35 graden luchttemperatuur nodig. De luchttemperatuur dus is (indirect) instelbaar, maar eenmaal ingesteld ligt deze vast. Dit in tegenstelling tot de buitentemperatuur die van uur tot uur veranderd.

Wat ik echter niet begrijp is dat ik op de tussengekoppelde stroommeter, het verbruikte vermogen zie schommelen tussen grofweg 520 watt en 700 watt. Wat is hier de oorzaak van?

Het heeft te maken met hoe het systeem geregeld wordt. Kan ik verder ook niet in detail uitleggen.

Je stelt een COP > 4. 2500/600 maar waar komt die 2500 vandaan?

Ik geloof (uit mijn hoofd) dat de warmtepomp van Daaderop 2500 Watt aan warmte levert.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#11

chupa

    chupa


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 22:56

Bart,

dank voor al je antwoorden en uitleg. Binnenkort wordt het systeem door daalderop verder ingeregeld. Hopelijk kan ik ook nog iets doen aan de lawaaierige situatie. Enige tips?


Zelf kan ik nu zien dat het systeem de temperatuur op 38 graden wil brengen. Ik kan dit inderdaad instellen naar 35/30/29/28/27/etc. Zodra iets warmer buiten verlaag ik de temperatuur naar 35 graden en kijk ik wat er gebeurt met energie en gas

Ik houd je op de hoogte nogmaals dank voor je uitgebreide uitleg !





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures