Springen naar inhoud

% bestanddelen in proteoglycanen

• Log in om te kunnen reageren

Xakayna

Xakayna

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2010 - 12:59

Ik heb google al wat doorspit, maar ik vind er niet zo heel veel over. Wat ik wel gevonden heb in verscheidene artikelen:
Hyalien kraakbeen bestaat (ongeveer) voor 70% uit water, 15% uit collageen type II en 15% uit proteoglycanen (en heel klein deel chondrocyten).
Een proteoglycaan bestaat uit chondro´tinesulfaat en keratansulfaat. En dan heb je ook nog hyaluronzuur.
Nu ben ik eigenlijk aan het zoeken in welke precentages chondro´tinesulfaat, keratansulfaat en hyaluronzuur voorkomen in hyalien kraakbeen.
Ik had ook nog gevonden dat er in die 15% proteoglycanen 90-95% chondro´tinesulfaat in zou zitten en dan de rest keratansulfaat. (lijkt me nogal veel chondro´tinesulfaat)
En dan in een artikel gevonden dat in hyalien kraakbeen minder dan 1mg/g hyaluronzuur voorkomt (was niet duidelijk of ze het hier over gedroogde stof hadden of gewoon kraakbeen met die 70% water erbij).
Weet iemand hier meer over? :eusa_whistle:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures