Maximale arbeid uit water op 80°c

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Maximale arbeid uit water op 80

Hoeveel nuttige arbeid kan er maximaal gehaald worden uit een vat met 200l water op 80°C bij een buitentemperatuur van 0°C.

Iemand een idee hoe daar aan te beginne?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Maximale arbeid uit water op 80

Wel eens van Carnot rendement gehoord?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 228

Re: Maximale arbeid uit water op 80

Wel eens van Carnot rendement gehoord?
Ja, inderdaad, daar dacht ik ook aan, maar ik kom er niet uit :s

Je hebt dus een isothermische toestandsverandering op 0°C en op 80°C , met daartussen 2 isentrope toestandsveranderingen. Of hoe moet ik dat dan bekijken ?

Ik zal nog maar eens een poging wagen dan, misschien gewoon iets verkeerd berekend daarnet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Maximale arbeid uit water op 80

Je hebt dus een isothermische toestandsverandering op 0°C en op 80°C , met daartussen 2 isentrope toestandsveranderingen. Of hoe moet ik dat dan bekijken ?
Als warmte van 80 naar 0 oC stroomt dan kan daarvan maximaal een hoeveelheid bepaald door het Carnot rendement in arbeid worden omgezet. Daar is een formuletje voor dat vast in je cursus staat. Zo simpel is het. Vergeet die toestandsveranderingen die je noemt.

Bedenk wel dat door het onttrekken van energie aan het water zijn temperatuur geleidelijk daalt, en dus ook het Carnot rendement alsmaar daalt. Je moet dus met een integraal werken om de totale arbeid te bepalen terwijl het water afkoelt van 80 naar 0 oC.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer