Beste biedingsstrategie bij een veiling?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Beste biedingsstrategie bij een veiling?

Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden over de verschillende biedingsstrategieën die men kan hanteren op bijv. ebay.com?

Wat is de beste strategie om een item te winnen, waarbij ik nog graag rekening wil houden met de volgende variabele:

- het is voor de doorverkoop min 30% winst

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Beste biedingsstrategie bij een veiling?

Er is geen optimale 'wiskundige' biedingsstrategie. En al helemaal niet voor doorverkoop. De manier van bieden bij Ebay nu gaat de vraag van de markt na, zodat steeds op de optimale marktprijs verkocht wordt.

In de praktijk kun je wel 'snipen', en dus de prijs die je zou willen betalen pas op het allerlaatste moment bieden. Dit verkleint de tijdsduur waarop andere mensen kunnen besluiten dat ze toch er NOG meer voor over hebben. Verder is het uiteraard het beste om van de eerste keer je maximum op te geven. Je hebt niets te verliezen, enkel te winnen doordat je de eerste bent die die prijs opgeeft. Voor dit snipen kun je software kopen/schrijven. Maar ook hier geldt dat je theoretisch gezien nooit voor een hogere prijs zult kunnen verkopen dan je zelf gekocht hebt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 44

Re: Beste biedingsstrategie bij een veiling?

Er zijn speltheoretisch wel al analyses gemaakt van veilingen.

Dit zijn echter zeer experimentele irrealistische situaties die weinig gemeen hebben met veilingen op ebay.

Wat betreft direct het maximum bieden:

Je hebt WEL iets te verliezen: namelijk het verschil tussen jouw monetaire waarde van het goed en die van de andere bieder met de hoogste waarde. (als de jouwe hoger zou zijn).

Daarom is het in een

- sealed bid auction (iedereen biedt een keer, hoogste wint, je weet niet van elkaar hoeveel je biedt)

- met n spelers

- waarvan de monetaire waardering v/h goed uniform verdeeld is over een interval. grenzen doen er niet toe.

- elke speler meer vermogen heeft dan zijn eigen monetaire waardering van het goed

optimaal om
\(V \frac{n-1}{n}\)
met V als uw eigen monetaire waardering. Dan ga je je verwacht nut maximaliseren

- dit houdt dan op zijn beurt weer risiconeutraliteit in

Zeer veel voorwaarden, maar er zijn vakbondsmodellen die hier naartoe gaan... (ken ik niet vanbuiten)

Mijn cursus speltheorie, een van de plezantste vakken die ik ooit gehad heb en wiskundig niet zo moeilijk. (als je kan optimaliseren, dus afleiden, begrijp je immers alles) is gebaseerd op

Gibbons, R (1992) "A primer in game theory", Pearson Education en heeft wel enkele leuke voorbeeldjes.

Reageer